بریتانیا و آمریکا به دلیل قتل ژینا امینی، مسئولین جمهوری اسلامی را تحریم کردند

در آستانه‌ی سالگرد قتل ژینا امینی و آغاز انقلاب “ژن، ژیان، آزادی” بریتانیا و آمریکا و سایر شرکای این کشورها مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی را تحریم کردند.

بریتانیا

دولت بریتانیا روز جمعه ۲۴ شهریور در آستانه‌‌ی سالگرد قتل ژینا امینی و آغاز انقلاب “ژن، ژیان، آزادی”، چهار مقام و یک شرکت وابسته به دولت ایران را تحریم کرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و سعید منتظرالمهدی سخنگوی پلیس ایران (فراجا)، چهار مقام جمهوری اسلامی هستند که بریتانیا روز جمعه ۲۴ شهریور آنها را تحریم کرده است.

علاوه بر مقامات مزبور، شرکت ابر آروان نیز از سوی دولت بریتانیا تحریم شد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در این ارتباط گفت: “یک سال پس از قتل غم‌انگیز ژینا امینی به دست پلیس امنیت اخلاقی ایران، من شجاعت زنان ایرانی در ادامه‌ی مبارزه برای کسب آزادی‌های اساسی را تمجید می‌کنم”.

به گفته‌‌ی وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا: “تحریم‌های امروز علیه مسئولان قوانین ظالمانه ایران پیام روشنی می‌فرستد که بریتانیا و شرکایمان همچنان از زنان ایرانی حمایت خواهند کرد”.

این بیانیه همچنین از شرکت ابر آروان به عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری اینترنتی یاد کرده که مسئول ارائه فناوری مورد استفاده در سرکوب خلق ایران است.

ابر آروان یکی از شرکای کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی است و از توسعه اینترانت ملی به منظور قطع ارتباط خلق ایران با اینترنت جهانی حمایت می‌کند.

آمریکا

به مناسبت سالگرد کشته شدن مهسا،‌ ژینا امینی و سرکوب اعتراضات در ایران رئیس جمهور آمریکا و همسرش بیانیه‌ای صادر کردند. وزیر خارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای از سیزدهمین دور تحریم‌های آمریکا علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرکوب خشونت‌بار مردم ایران خبر داد.

در بیانیه‌ی آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه‌ی آمریکا آمده است: “‌آمریکا ۲۵ فرد ایرانی، سه رسانه مورد حمایت دولت ایران و یک شرکت ایرانی تحقیقاتی در زمینه اینترنت را در رابطه با سرکوب خشونت‌بار اعتراضات سراسری، تحریم می‌کند”.

در این بیانیه آمده است، آمریکا این تحریم‌ها را در اقدامی هماهنگ با بریتانیا،‌ کانادا و استرالیا و سایر شرکایش وضع می‌کند.

همچنین جو بایدن،‌ رئیس جمهوری آمریکا هم در پیامی گفت: “به مناسبت سالگرد مرگ ژینا امینی، من و جیل (همسرش)به مردم سراسر جهان می‌پیوندیم تا یاد او و تک تک شهروندان شجاع ایرانی که توسط رژیم ایران به دلیل مطالبه مسالمت آمیز دموکراسی و کرامت اولیه انسانی به قتل، زخمی یا زندانی شده‌اند را گرامی بداریم”.