چین و روسیه در اقیانوس آرام یک مانور نظامی مشترک انجام دادند

وزرات دفاع چین اعلام کرده است که چین و روسیه مدتی قبل یک مانور نظامی مشترک در منطقه پاسیفیک انجام دادند و گفت‌ در این مانور نظامی مشترک ‌‌«هیچ نیروی سومی» را هدف نگرفتند.

وزارت دفاع چین طی بیانیه‌ای اعلام کرده است‌: ‌«ناوگان دریایی چین و روسیه چند روز قبل در شمال و غرب اقیانوس آرام چهارمین مانور نظامی مشترک خود را انجام دادند‌.‌»

در این بیانیه در رابطه با جنگ اوکراین و یا نا آرامی در دریای جنوبی چین که به پکن و دیگر کشورهای همسایه از جمله تایوان مرتبط است، گفته شد‌: ‌«این عملیات هیچ طرف سومی را هدف نگرفته است و ربطی به وضعیت موجود بین‌المللی یا منطقه‌ای ندارد.»

درباره تمرینات این مانور نظامی،‌ ماموریت‌هایی که برای کشتی تعیین شده و یا استعداد نیروهای مرتبط هیچ اطلاعی داده نشده است.

وزارت دفاع روسیه هم‌ در بیانیه‌ خود در روز شنبه اعلام کرد که در همین راستا ۲ کشتی جنگی روسیه برای اینکه در مانورهای دریایی مشترک حضور پیدا کنند به بندر ژاوژنگ در جنوب چین رسیدند.

اقیانوس آرام و دریای چین بدلیل تعارضات و نا آرامی‌های حاکمیتی میان پکن و دیگر کشورهای همسایه از جمله ژاپن، فیلیپین و تایوان که از سوی ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می‌شوند، از جمله مناطق مهم و بحرانی در درگیری‌های بین‌المللی هستند.

طبق گزارشی که در ابتدای ماه جولای از سوی محققان انستیتوی تحقیقات امنیت اتحادیه اروپا ‌(EUISS) منتشر شده است، هر چند روسیه و چین در سال‌های اخیرشمار مانورهای نظامی مشترک را افزایش داده‌اند اما سطح همکاری آنان از منظر ناتو ضعیف‌تر و شکننده می‌باشد.