ده‌ها نفر در جنگ آذربایجان در قره‌باغ کشته شدند

آذربایجان بار دیگر جنگ برای اشغال قره‌باغ را آغاز کرد. گزارش شده که حداقل ۲۹ نفر در این جنگ کشته شده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری جنگ شد.

پس از سه سال از جنگ آذربایجان برای اشغال قره‌باغ در ۱۹ سپتامبر، روز سه شنبه جنگ دوباره آغاز شد.

آذربایجان که جنگ را در قره‌باغ کوهستانی که اکثر ساکنان این منطقه ارمنی هستند آغاز کرد، برای مذاکره خواستار خلع‌سلاح بی‌قید و شرط شد.

رئیس‌جمهور آذربایجان در بیانیه‌ای گفت: نیروهای مسلح غیرقانونی ارمنستان باید پرچم سفید را به اهتزاز درآورند، همه سلاح‌های خود را تحویل دهند و رژیم غیرقانونی باید برچیده شود. در شرایط عکس، عملیات مبارزه با تروریسم تا پایان ادامه خواهد داشت.

از روز سه‌شنبه تاکنون حداقل ۲۹ نفر در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند. منابع ارمنی در قره‌باغ اعلام کردند که ۲۷ نفر کشته شدند که ۲ نفر از آنها غیرنظامی بودند و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند. گزارش شده است که حدود ۷ هزار نفر از ۱۶ منطقه جابه‌جا شده‌اند. آذربایجان همچنین اعلام کرد که ۲ غیرنظامی در مناطق تحت کنترل آنها کشته شدند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش، در بیانیه‌ای کتبی خواستار "توقف فوری جنگ" شد و گفت: دبیرکل خواستار توقف فوری جنگ، کاهش تنش و درگیری‌ها شد و افزود با آتش‌بس سال ۲۰۲۰، احترام قوی‌تر به استانداردهای حقوق بشردوستانه بین‌المللی نشان داده شود.

فرانسه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در مورد این حمله "غیرقانونی" و "غیر موجه" "جلسه فوری" برگزار کند. انتظار می‌رود این دیدار در روزهای آینده برگزار شود.