ضربه به جامعه مدنی در نیکاراگوئه: ۱۶۹ سازمان غیردولتی دیگر تعطیل شدند

دولت دنیل اورتاگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه، با بستن ۱۶۹ سازمان غیردولتی جدید، از جمله سازمان حمایت از کودکان، ضربه دیگری به جامعه مدنی وارد کرد.

بر اساس تصمیمی که در روزنامه رسمی لا گاسیتا (La Gaceta) منتشر شده است، دولت دانیل اورتاگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه روز پنجشنبه ۱۶۹ سازمان غیردولتی جدید، از جمله سازمان حمایت از کودکان را تعطیل کرد.

در این تصمیم آمده است که وزارت کشور دستور «لغو ثبت اشخاص حقوقی و ثبتی ۱۶۹ مؤسسه غیرانتفاعی را به دلیل عدم رعایت قانون» صادر کرده است.

در میان سازمان‌های بسته، حدود ۹۰ کلیسا و انجمن پروتستان انجیلی، حدود چهل انجمن پرورش‌دهندگان حیوانات، گروهی از آکادمیسین‌های بازنشسته و بنیاد سرطان و ایدز هستند.

طبق قوانین جاری، دارایی‌های این سازمان‌ها به دولت منتقل می‌شود. با این تعطیلی‌ها، تعداد سازمان‌های غیردولتی بسته شده توسط دولت اورتگا از سال ۲۰۱۸ به گفته سازمان ملل به حدود ۵۵۰۰ سازمان رسیده است و در اعتراضات ضد دولتی طی سه ماه بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

صدها نفر نیز به اتهام مخالفت پس از اعتراضات زندانی شده‌اند. دولت دستور داده بود ۱۵۰۰ سازمان غیردولتی، عمدتا مذهبی، در ۱۹ اوت بسته شوند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل این تعطیلی را تصمیمی «بسیار نگران کننده» خواند. دانیل اورتگا ۷۸ ساله که پس از پیروزی انقلاب ساندینیستا در دهه ۱۹۸۰ بر کشور حکومت می‌کرد، در سال ۲۰۰۷ به قدرت بازگشت. انتخابات مورد مناقشه توسط واشنگتن، اتحادیه اروپا و سازمان های بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد.