دست کم ۱۰۹ کشته در یک روز در درگیری در بنگلادش

گزارش شده است که دست کم ۱۰۹ نفر در درگیری‌هایی که روز دوشنبه در بنگلادش رخ داد و پس از استعفای شیخ حسینه، نخست‌وزیر این کشور، جان باختند.

در حالی که نخست وزیر به خارج از کشور فرار کرد، پلیس و مقامات پزشکی اعلام کردند که حداقل ۱۰۹ نفر در درگیری‌های خشونت‌آمیز روز دوشنبه در بنگلادش جان خود را از دست دادند.

این مرگبارترین روز از اواسط جولای بود، زمانی که اعتراضات علیه سهمیه استخدام دولتی آغاز شد و مجموع کشته‌شدگان را به ۴۰۹ نفر رساند.

دعوت از برنده‌ی جایزه صلح نوبل برای نخست وزیری

رهبر جنبش اصلی تظاهرات در بنگلادش روز سه‌شنبه گفت که معترضان دانشجو می‌خواهند محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، ریاست دولت موقت را بر عهده بگیرد.

ناهید اسلام، یکی از رهبران دانشجویان علیه تبعیض، در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «ما تصمیم گرفتیم یک "دولت موقت" ایجاد کنیم که دکتر محمد یونس، برنده جایزه نوبل مشهور و شناخته شده بین‌المللی، "مشاور اصلی" آن یعنی رئیس جمهور خواهد بود.»

ژنرال واکر الزمان، رئیس ارتش بنگلادش، در سخنرانی خود خطاب به مردم که روز دوشنبه از تلویزیون دولتی بنگلادش پخش شد، از استعفای شیخ حسینه، نخست وزیر ۷۶ ساله که در سال ۲۰۰۹ به قدرت رسید، خبر داد. ژنرال همچنین اعلام کرد که ارتش به زودی دولت موقت تشکیل خواهد داد.

قرار است ژنرال در اواخر روز سه‌شنبه با رهبران دانشجویی جنبش اعتراضی دیدار کند.

دکتر یونس ۸۴ ساله به خاطر رهایی میلیون‌ها نفر از فقر از طریق بانک تامین خرده مالی (میکروفینانس) که او پیشگام بود، شهرت دارد.

عاصف محمود، یکی دیگر از مدیران گروه دانشجویی SAD در فیسبوک گفت: «ما به دکتر یونس اعتماد داریم.»

برنده جایزه نوبل بنگلادشی در حال حاضر در اروپا است. یکی از دستیاران نزدیک او عصر دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که دکتر یونس اظهار داشته که هیچ پیشنهادی از سوی ارتش برای ریاست دولت موقت دریافت نکرده است.

نخست وزیر بنگلادش پس از پانزده سال قدرت و یک ماه تظاهرات مرگبار روز دوشنبه با هلیکوپتر فرار کرد.