دست کم ۲۱ نفر در تظاهرات علیه هزینه زندگی در نیجریه کشته شدند

عفو بین‌الملل اعلام کرد که هفته گذشته در نیجریه طی روزهای اعتراض علیه افزایش قیمت‌ها و «سوء مدیریت» حداقل ۲۱ نفر کشته شدند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای پیشین گزارش داد که حداقل ۱۳ نفر در هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

عیسی سانوسی، مدیر عفو بین‌الملل نیجریه به خبرگزاری فرانسه گفت که ۷ نفر دیگر در کانو و یک نفر در آزاره، دو شهر در شمال این کشور کشته شدند.

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل که در شبکه مجازی X منتشر شده است، روز پنجشنبه ۶ نفر در شهر سولجا در نزدیکی ابوجا پایتخت، ۴ نفر در مایدوگوری (شمال شرقی) و ۳ نفر در کادونا (شمال غربی) کشته شدند.

تظاهراتی که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و هزاران نفر را در سراسر کشور گرد هم آورد، توسط پلیس سرکوب شد و پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کرد و به هوا شلیک کرد.

عفو بین‌الملل استفاده از گلوله جنگی علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرد و خواستار تحقیق درباره رفتار پلیس شد.

عیسی سنوسی افزود که سازمان عفو ​​بین‌الملل در حال بررسی مرگ‌های دیگری است که در جریان اعتراضات رخ داده است. پلیس و ارتش هر گونه مسئولیت را رد کردند.

نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، به دنبال اصلاحات آغاز شده توسط رئیس جمهور بولا احمد تینوبو، که در ماه می ۲۰۲۳ به قدرت رسید، دچار یک بحران اقتصادی جدی می‌شود.

تورم مواد غذایی بیش از ۴۰ درصد و قیمت بنزین سه برابر شده است. تحت شعار #Endbad GovernanceinNigeria («پایان دادن به حکومت بد در نیجریه»)، شرکت‌کنندگان در تظاهرات از رئیس جمهور می‌خواهند که برخی اصلاحات مانند تعلیق یارانه سوخت و «پایان دادن به رنج و گرسنگی» را لغو کند.