دیده‌بان حقوق بشر: میزان خشونت جنسی در سودان بالاست

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و هشدار داد که نیروهای شبه‌نظامی و ارتش سودان در خارطوم و اطراف آن به خشونت جنسی متوسل می‌شوند.

جنگ بین ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای امداد سریع (HAB) دستیار سابق وی ژنرال محمد حمدان داگلو که از ۱۵ ماه پیش ادامه دارد، منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و تخریب بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و بسیاری از زیرساخت‌های کشور شده است. 

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) که مقر آن در نیویورک است، اعلام کرد که از آوریل ۲۰۲۳ که تاریخ شروع جنگ است تا فوریه ۲۰۲۴، ۲۶۲ مورد خشونت جنسی در پایتخت سودان رخ داده است. 

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده است که بیشتر خشونت‌ها علیه کودکان و زنان ۹ ساله تا ۶۰ ساله است و خشونت شامل «تجاوز جنسی و تجاوز گروهی» است.  

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود بارها اعلام کرده است که از میان افراد تحت درمان، حداقل ۴ زن به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داده‌اند. 

علاوه بر این، این گزارش ۸۸ صفحه‌ای شامل «شرایطی که ممکن است به معنای بردگی جنسی باشد» است. بر اساس بسیاری از اظهارات، این اعمال از طرف HAB نشان داده شده است، اما ارتش نیز مقصر است.