عفو بین‌الملل: اتیوپی به تخلفات پایان نمی‌دهد

عفو بین‌الملل به شکست مقامات اتیوپی در پایان دادن به نقض حقوق بشر در مناطق درگیری واکنش نشان داد.

علیرغم توافق صلح در نوامبر ۲۰۲۲ که به جنگ در منطقه شمالی تیگری پایان داد که طی دو سال نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ قربانی گرفته است، درگیری‌های متعدد در دومین کشور پرجمعیت این قاره، به ویژه در مناطق آمهارا و ارومیا ادامه دارد.

به گفته عفو بین‌الملل، نقض حقوق بشر «با همان شدت» در منطقه آمهارا ادامه دارد، در حالی که گزارش‌های قساوت در تیگری و تخلفات در منطقه ارومیا از سوی مقامات «بی‌پاسخ مانده است.»

عفو بین‌الملل گفت: «مقامات اتیوپی علیرغم اظهاراتشان به نفع عدالت، عمدتاً از طریق مکانیسم‌های به اصطلاح عدالت انتقالی، نتوانسته‌اند به این تخلف‌ها پایان دهند». این سازمان افزود: «میلیون‌ها اتیوپیایی از عدالت محروم هستند.»

در ۴ جولای، ابی احمد، نخست وزیر، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹، در سخنرانی خود در پارلمان استدلال کرد که ارتش مرتکب «قتل‌عام» نشده است.

به گفته عفو بین‌الملل، این بیانیه «نشان می‌دهد که دولت به انکار جنایات گذشته و حال ادامه می‌دهد.»

این سازمان خاطرنشان کرد که لازم است «اقدامات فوری برای بررسی جنایاتی که ادعا می‌شود در منطقه آمهارا انجام شده است، انجام شود.»

فانو، شبه‌نظامیان «خوددفاعی» جامعه آمهارا، دومین جامعه بزرگ از ۸۰ جامعه قومی-زبانی اتیوپی، در آوریل ۲۰۲۳ پس از حمایت از ارتش در جریان درگیری با شورشیان تیگرایان، علیه دولت فدرال و مقامات منطقه‌ای اسلحه به دست گرفت.

مقامات آدیس آبابا در اوت ۲۰۲۳ وضعیت فوق‌العاده در این منطقه اعلام کردند. وضعیت فو‌ق‌العاده در ژوئن پایان یافت.

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) در بیانیه روز سه شنبه خود خواستار آزادی ۱۱ نفر از جمله برادر باته اورگسا، یکی از اعضای برجسته جبهه رهایی‌بخش اورومو (OLF) شد که در ماه آوریل در شهر مکی از توابع ارومیا کشته شد.

ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا خواستار تحقیقات همه جانبه در مورد مرگ باته اورگسا، که در نتیجه یک ترور مسلحانه در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ جان خود را از دست داد، شدند. در ارومیا، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه اتیوپی، شورش مسلحانه‌ای رخ داده است که از سال ۲۰۱۸ با خشونت سرکوب شده است. قتل‌عام در منطقه وجود دارد. بخش‌هایی از OLF در سال ۲۰۱۸ از کنار گذاشتن سلاح‌ها خودداری کردند و ارتش آزادی‌بخش اورومو (OLA) را تشکیل دادند.