حدود ۵ هزار آتش‌نشان برای مقابله با آتش‌سوزی عظیم در کالیفرنیا بسیج شدند

در حالی که آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایالت کالیفرنیای آمریکا مساحتی به وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع را که بزرگ‌تر از شهر لس‌آنجلس است، نابود کرد، هزاران آتش‌نشان بسیج شدند.

آتش‌نشانان کالیفرنیا با حدود ۴۹۰۰ آتش‌نشان بسیج شده، ۳۳ هلیکوپتر، ۴۰۰ کامیون و بسیاری از هواپیماهای کانادایی، به مبارزه بی‌امان خود در برابر بزرگترین آتش‌سوزی بزرگ سال ادامه می‌دهند.

آتش‌سوزی موسوم به «آتش‌سوزی پارک» از روز چهارشنبه در منطقه‌ای روستایی در حدود سه ساعت رانندگی در شمال شرقی سانفرانسیسکو شدت گرفته است.

به گفته آژانس CalFire، آتش‌سوزی در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر مربع را نابود کرده است که آن را به یکی از بزرگترین آتش‌سوزی‌های تاریخ کالیفرنیا تبدیل کرده است.

گفته شد که تاکنون تلفات جانی نداشته و آتش‌نشانان از کاهش جزئی دما در آخر هفته برای پیشرفت استفاده کرده‌اند؛ «۱۲ درصد» آتش مهار شده است. ولی به گفته سخنگوی CalFire، تا بعد از ظهر دوشنبه بیش از ۲۶۰۰۰ نفر همچنان تحت دستور تخلیه قرار داشتند.

مقامات از مردم می‌خواهند که بسیار مراقب باشند زیرا ممکن است وضعیت هر لحظه بدتر شود. دیو کین، کلانتر شهرستان تهاما در یک نشست مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: «این آتش‌سوزی بسیار ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی است.»

کین افزود: «ما دیدیم که بسیاری از مکان‌هایی که فکر می‌کردیم امن هستند، دوباره توسط شعله‌های آتش ویران شدند.»

این آتش بزرگ که بیش از صد ساختمان را ویران کرد، در ۴۸ ساعت اولیه با سرعت پیاده‌روی انسان حرکت کرد و یک نوع گردباد آتشین و همچنین ابرهای بزرگ دود ایجاد کرد.

انتشار سریع شعله‌های آتش به دلیل امواج گرمایی که از اوایل ماه ژوئن کالیفرنیا و غرب آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است ممکن شد.

به گفته مقامات، این یک آتش‌سوزی جنایی است. مظنون ۴۲ ساله که سابقه کیفری زیادی دارد روز دوشنبه برای رسیدگی به اتهامات رسمی در دادگاه حاضر شد. به گفته دادستان محلی، مظنون روز چهارشنبه در حال هل دادن «یک ماشین در حال سوختن به داخل دره» دیده شد.

به گفته مرکز ملی آتش‌نشانی بین سازمانی، آمریکا در حال حاضر در حال مبارزه با نزدیک به صد آتش‌سوزی بزرگ است. این آتش‌سوزی‌ها بخش غربی این کشور، به‌ویژه اورگان را درگیر کرده است، جایی که یک خلبان هواپیما هفته گذشته در اثر اطفاء حریق جان باخت. دود ناشی از آن باعث شد تا خدمات هواشناسی در بسیاری از نقاط منطقه هشدارهای مربوط به کیفیت هوا را صادر کنند.

در کالیفرنیا، آتش‌سوزی دیگری در ایالت مرکزی آخر هفته گذشته روستای کوچک هاویلا را تقریباً به طور کامل ویران کرد اما تلفات جانی نداشت.

به گفته دانشمندان، امواج گرمای مکرر نشانگر گرم شدن کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی است.