حماس و الفتح در چین توافقنامه «وحدت ملی» امضا کردند

موسی ابو مرزوق عضو دفتر سیاسی حماس، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از دیدار با همتایان خود در چین، توافقنامه‌ای را با گروه‌های فلسطینی از جمله، گروه الفتح، امضا کردند.

موسی ابو مرزوق در سخنان خود بر وحدت ملی تاکید کرد و گفت: «امروز در حال امضای پیمانی در رابطه با وحدت ملی هستیم و اعلام می‌کنیم که راه پایان این بحران از طریق وحدت ملی است. ما پایبند به وحدت ملی هستیم و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم.»

وانگ یی وزیر امور خارجه چین پس از امضای توافقنامه مشترک توسط برخی گروه‌های فلسطینی در پکن گفت: «مهم‌ترین واقعیت برای مدیریت غزه پس از جنگ، توافق برای ایجاد یک دولت ملی موقت است.»

۱۴ گروه فلسطینی از جمله حماس و الفتح این هفته در پکن برای توافق جدید با یکدیگر دیدار کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی چین در خصوص این توافق گفت: «این توافق یک موضوع داخلی بین گروه‌های فلسطینی است اما در عین حال دستیابی به توافق بدون میانجیگری جامعه جهانی دشوار است. چین می‌خواهد نقش مثبتی در حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا کند.»

حماس در ژوئن ۲۰۰۷ تشکیلات خودگردان فلسطین را از نوار غزه اخراج کرد و از آن زمان تاکنون هیچ توافقی بین دو طرف حاصل نشده بود.

اما پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر که منجر به آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل شد، مذاکرات بین حماس و الفتح از سر گرفته شد.

لازم به یادآوری است که در سال ۲۰۲۲ میانجی‌های مختلف در الجزایر تلاش کردند تا دو طرف به توافق برسند اما توافقی بین طرفین حاصل نشد.