حملات اشغالگرانه دولت ترکیه در دستور کار دولت استرالیا قرار دارد

دیوید شوبریج، سناتور حزب سبز استرالیا از وزارتخانه‌ها در مورد حملات اشغالگری دولت ترکیه سوال کرد.

سناتور حزب سبز استرالیا، دیوید شوبریج، در جلسه کمیته امنیتی سنا که در پایتخت کانبرا برگزار شد، از پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا و اعضای وزارت دفاع درباره حملات اشغالگری دولت ترکیه که زیستگاه‌های غیرنظامیان در روژاوا را هدف قرار می‌دهد و موضع استرالیا در قبال این موارد نقض حقوق بشر سوالاتی را مطرح کرد.

شوبریج سوالات زیر را از مقامات وزارت امور خارجه و دفاع پرسید:

آقای وزیر، آیا از فرمانی که رئیس (ایالات متحده آمریکا) جو بایدن در ۱۴ اکتبر صادر کرد، اطلاع دارید؟ در بیانیه بایدن آمده است که اقدامات دولت ترکیه به ویژه در انجام عملیات نظامی در شمال سوریه، کارزار شکست داعش را تضعیف می‌کند، غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و صلح، امنیت و ثبات در منطقه را بیشتر تهدید می‌کند و همچنان تهدیدی غیرعادی و خارق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است.

آقای وزیر همانطور که می‌دانید بیشتر فعالیت‌ها، فعالیت‌های نظامی، بمب‌گذاری و کشتار‌های هدفمند ترکیه علیه مردم کورد است. دولت استرالیا چه دیدگاهی در این مورد دارد؟ چه کمک یا حمایتی برای ارائه به مردم کورد و سایرین در این منطقه چند قومیتی در شمال و شرق سوریه پیشنهاد می‌شود؟

"حفاظت از زندگی غیرنظامیان ضروری است"

کریس کانن از طرف وزارت امور خارجه استرالیا در پاسخ به سوالات اظهارات زیر را بیان کرد:

برخی واحدها در بخش ما روی مسائل شمال سوریه (روژاوا) کار می‌کنند. آنچه می‌توانم در مورد موضع استرالیا بگویم این است که ما نگران نقض توافقات آتش بس هستیم و از همه طرف‌ها انتظار داریم تمام تلاش خود را برای حفظ آتش بس انجام دهند. بر اساس این قراردادها، استرالیا حق ترکیه برای دفاع از خود در برابر تهدیدات امنیتی مشروع را به رسمیت می‌شناسد، اما همه طرف‌ها ملزم به حفاظت از زندگی و زیرساخت‌های غیرنظامی هستند. استرالیا از حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در سوریه بر اساس راه حل سیاسی و گفت و گو و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

کانن سوال سناتور دیوید شوبریج اینکه؛ آیا استرالیا از ترکیه خواهد خواست که اشغال نظامی و حملات مداوم خود به مردم کورد و سایر مردم منطقه را متوقف کند؟ آیا این یک فراخوان واضح و صریح از سوی استرالیا خواهد بود؟ را اینگونه جواب داد:

کریس کانن، یکی از مقامات وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: همانطور که گفتم، موضع ما چیست. ما در این زمینه با دولت ترکیه در تماس هستیم و خواهیم بود. من موضعی را ابراز کرده‌ام که دولت استرالیا نگران تمام نقض توافقنامه آتش بس است. و همانطور که عرض کردم ما از همه طرف‌ها انتظار داریم که تمام تلاش خود را برای حفظ این توافقات آتش بس انجام دهند.

کانن نیز در جواب سوال اینکه؛ آیا از سوی استرالیا به ترکیه اطلاع‌رسانی شده است؟ و با جلب توجه به حملات و بمباران‌های جاری در شمال سوریه، در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگانی به ترکیه برای رعایت آتش بس فرستاده شده‌اند؟ گفت:

«می توانم بگویم که دولت استرالیا در مورد مسائل مربوط به حفاظت از غیرنظامیان بحث کرده است. و در گفتگوهایمان با ترکیه، نگرانی‌های بشردوستانه را نیز مورد بحث قرار داده‌ایم. همچنین می‌خواهم اضافه کنم که ما به طور مداوم نگرانی‌های خود را در مورد جوامع کورد شمال و شرق سوریه و جوامع کم‌شمار (اقلیت) در عراق و سوریه در این کشور ابراز کرده‌ایم.»