حمله نیروهای ترک قبرس به ماموران سازمان ملل

گزارش شده است که نیروهای نظامی و پلیس در شمال قبرس تحت اشغال دولت ترکیه به نیروهای کلاه آبی وابسته به سازمان ملل که از ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه حائل جلوگیری می‌کنند، حمله کردند.

اعلام شد که این حمله در روستای پیلا در خط سبز، که جمهوری قبرس به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه‌ی بین‌المللی و جمهوری ترک قبرس شمالی را که از سال ۱۹۷۴ تحت اشغال دولت ترکیه است، تقسیم می‌کند، صورت گرفت.

در بیانیه‌ای کتبی، هیئت سازمان ملل متحد UNFICYP یادآور شد که آنها روز پنجشنبه به مقامات ترک قبرس در مورد "فعالیت‌های ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حائل سازمان ملل" هشدار دادند.

بر اساس این بیانیه، کلاه آبی‌ها هنگام تلاش برای جلوگیری از ساخت جاده‌ای که روز جمعه وارد منطقه‌ی حائل شده بود، مورد حمله قرار گرفتند.

UNFICYP  گفت: نیروی حافظ صلح سازمان ملل در قبرس حملات صبح امروز توسط پرسنل ترک قبرس علیه صلح‌بانان سازمان ملل و خسارت وارده به خودروهای سازمان ملل را محکوم می‌کند.

هیأت سازمان ملل افزود: تهدید امنیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و آسیب رساندن به اموال سازمان ملل غیرقابل قبول است و طبق قوانین بین‌المللی جرمی جدی محسوب می‌شود.

به گفته یکی از مقاماتی که با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد و خواست نامش فاش نشود، افسران پلیس لباس شخصی و سربازان ترک قبرس یک حافظ صلح را مورد ضرب و شتم قرار دادند و حدود ۱۲ نفر را "به شدت هل دادند" و حمله کرند. کنستانتینوس لتمبیوتیس، سخنگوی دولت جمهوری قبرس، این حمله را محکوم کرد و آن را "تلاش بسیار جدی برای نقض موقعیت موجود" خواند.

ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک «نگرانی عمیق خود را از ساخت غیرمجاز جاده به منطقه حائل سازمان ملل و حملات نیروهای حافظ صلح توسط نیروهای ترک قبرس» ابراز کردند.

از زمانی که آخرین دور مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ شکست خورد، تلاش‌ها برای اتحاد مجدد جزیره تقسیم شده متوقف شده است.