هرج و مرج راست افراطی در اسرائیل: آنها به پایگاه‌های نظامی حمله کردند

در اسرائیل، افراط‌گرایان راست پس از دستگیری سربازان به دلیل بدرفتاری با اسرای فلسطینی به پایگاه‌های نظامی حمله کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، معترضان راست افراطی اسرائیلی برای حمایت از سربازان متهم به بدرفتاری با یک زندانی فلسطینی وارد یک پایگاه نظامی شدند.

پس از مداخله پلیس نظامی اسرائیل برای تحقیق رسمی و دستگیری چند تن از نیروهای ذخیره، جمعیت زیادی از معترضان در خارج از پایگاه Sde Teiman تجمع کردند.

Sde Teiman، واقع در نزدیکی بیر شیوا (Beer Sheva) در جنوب اسرائیل، ماه‌هاست که کانون گزارش‌ها درباره رفتار غیرانسانی با اسرای فلسطینی بوده است.

روز دوشنبه ده‌ها تظاهرکننده، از جمله قانونگذاران راست افراطی از ائتلاف حاکم اسرائیل، دروازه‌های پایگاه را شکستند و شعار «ما رفقای خود را رها نمی‌کنیم، نه به خاطر تروریست‌هاست» سرمی‌دادند.

برخی از سربازان در این پایگاه بنا به گزارش‌ها از اسپری علیه پلیس نظامی که برای دستگیری نیروهای ذخیره آمده بودند استفاده کردند.

تظاهرکنندگان همچنین به پایگاه نظامی بیت لید در مرکز اسرائیل که در آن از نیروهای ذخیره متهم بازجویی می‌شد، حمله کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ورود به پایگاه‌های نظامی را محکوم کرد و خواستار «پایان فوری خونریزی» شد.

وزیر دفاع یوآو گالانت گفت که باید به انجام تحقیقات در مورد رفتار سربازان اجازه داده شود و افزود که «حتی در مواقع عصبانیت، قانون برای همه اعمال می‌شود.»

با این حال، برخی از سیاستمداران اسرائیلی دستگیری نیروهای ذخیره را محکوم کردند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی، دستگیری‌ها را شرم‌آور خواند.

به گفته رسانه‌های محلی، دست‌کم ۹ سرباز اسرائیلی متهم به تجاوز جنسی به یک زندانی فلسطینی مظنون به عضویت در حماس هستند که در غزه دستگیر شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یک زندانی فلسطینی به دلیل آزار جنسی شدید که باعث ناتوانی در حرکت شده بود در بیمارستان بستری شد. ارتش اسرائیل دستور بررسی این گزارش‌ها را صادر کرد.