کره شمالی برای اولین بار تاسیسات اورانیوم غنی شده را به نمایش گذاشت

کره شمالی روز جمعه به مناسبت سفر کیم جونگ اون که خواستار تقویت ظرفیت هسته‌ای این کشور شد، تصاویری از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را برای اولین بار منتشر کرد.

خبرگزاری رسمی KCNA گزارش داد که کیم جونگ اون از مؤسسه تسلیحات هسته‌ای و یک پایگاه تولید مواد هسته‌ای نظامی بازدید کرد، اما مشخص نکرد که این تاسیسات در کجا قرار دارند و چه زمانی بازدید انجام شده است.

این آژانس تصاویری از کیم جونگ اون در حال بازرسی ردیف‌های سانتریفیوژها را منتشر کرد و گزارش داد که رهبر کره شمالی «بر نیاز به افزایش بیشتر تعداد سانتریفیوژها برای افزایش تصاعدی تسلیحات هسته‌ای خود دفاعی تاکید کرده است.»

به گفته این آژانس، کیم جونگ اون اطلاعاتی در مورد «تولید کلاهک هسته‌ای» و مواد هسته‌ای دریافت کرده است. رهبر کره شمالی خواستار «ترویج معرفی نوع جدیدی از سانتریفیوژ برای تقویت پایه تولید مواد هسته‌ای برای استفاده نظامی» شد.

کیم جونگ اون همچنین خواستار «تعیین هدف بلندمدت بالاتر برای تولید مواد هسته‌ای ضروری» شد.

پیونگ یانگ که اولین آزمایش هسته‌ای خود را در سال ۲۰۰۶ انجام داد و به دلیل برنامه‌های تسلیحاتی ممنوعه مورد تحریم‌های متعدد سازمان ملل قرار گرفت، هرگز این امکانات را در معرض افکار عمومی قرار نداده بود.

این تاسیسات اورانیوم بسیار غنی شده مورد نیاز برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای را با استفاده از سانتریفیوژهای پرسرعت تولید می‌کنند.

به گفته کارشناسان، انتشار تصاویر تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ممکن است با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد که در ماه نوامبر برگزار می‌شود.