مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بحث درباره اشغال اسرائیل تشکیل جلسه می‌دهد

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه تهیه‌شده توسط فلسطین در چارچوب نظر دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل را «غیرقانونی» می‌داند، تشکیل جلسه می‌دهد.

در ماه جولای، در پاسخ به درخواست نظر مشورتی مجمع عمومی، دیوان بین‌المللی دادگستری که از سال ۱۹۶۷ اشغال اسرائیل را مورد بررسی قرار داده است، حکم داد که «تداوم حضور اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین غیرقانونی است» و اسرائیل «باید در اسرع وقت به آن پایان دهد».

در واکنش به این دیدگاه، کشورهای عربی خواستار برگزاری مجدد مجمع عمومی در ۱۷ سپتامبر شدند و بسته به تعداد کشورهایی که می‌خواهند صحبت کنند، قطعنامه‌ای در پایان این نشست در روز سه‌شنبه یا به احتمال زیاد چهارشنبه به رای گذاشته شود.

متن پیش‌نویس نهایی خواستار آن است که اسرائیل «بلادرنگ به حضور غیرقانونی خود در سرزمین فلسطین پایان دهد» و «طی دوازده ماه پس از تصویب این تصمیم» اجرایی شود. در متن پیش‌نویس اول، این مدت تنها شش ماه بود.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین خواستار خروج نیروهای اسرائیلی از خاک فلسطین، توقف شهرک‌سازی‌های جدید، بازگرداندن زمین‌ها و املاک مصادره شده و بازگشت آوارگان فلسطینی شده است.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین خواستار ایجاد «یک مکانیسم بین‌المللی غرامت برای تمامی خسارات، تلفات یا جراحات ناشی از اقدامات خودسرانه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین» شده است.

اگرچه قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام‌آور نیست، اسرائیل قبلاً این اقدام را محکوم کرده است. دنی دانون، سفیر اسرائیل در بیانیه‌ی این هفته گفت: «فلسطینی‌ها تروریسم دیپلماتیک علیه اسرائیل انجام می‌دهند و سازمان ملل در این امر شریک است.»

در طول جنگ اعراب و اسرائیل در ژوئن ۱۹۶۷، اسرائیل کرانه باختری (از جمله بیت‌المقدس شرقی) را که بعداً توسط اردن ضمیمه شد، نوار غزه تحت حاکمیت نظامی مصر، سینا مصر و بیشتر بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرد.

اسرائیل سپس شروع به اشغال ۷۰۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی تصرف شده عربی کرد، اشغالی که بعداً توسط سازمان ملل غیرقانونی اعلام شد. سازمان ملل اراضی فلسطین (غزه، کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی) را به عنوان یک موجودیت واحد و یک سرزمین اشغالی به رسمیت می‌شناسد.

ریاض منصور سفیر فلسطین چند روز پیش در بیانیه‌ای گفت: «در حین رای‌گیری در مجمع عمومی، کسانی را که کشته شدند و کسانی که رنجی را که هیچ انسانی نباید تحمل کند، تحمل کرده و در قید حیات مانده‌اند را به یاد بیاورید.» منصور افزود: «از شما التماس می‌کنیم که انتخاب اشتباه نکنید.»