مقامات عراقی امیدوارند که نیروهای آمریکایی در ماه سپتامبر عقب‌نشینی کنند

عراق درخواست کرد که ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در سپتامبر عقب‌نشینی خود را آغاز کند و تا سپتامبر ۲۰۲۵ به حضور خود در منطقه پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع عراقی اعلام کردند که هیچ توافقی در خصوص پایان ائتلاف حاصل نشده است. با این حال، مشخص شد که برخی از سربازان آمریکایی با وظایف مستشاری در منطقه باقی خواهند ماند. هنوز حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق هستند و در سه پایگاه نظامی اصلی در بغداد، استان الانبار و اقلیم کوردستان مستقر هستند.

عقب‌نشینی و نقش مشاور

اگرچه مقامات عراقی انتظار دارند که اکثر نیروهای آمریکایی از منطقه خارج شوند، اما مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که برخی از سربازان بسته به یک رایزنی و ماموریت کمکی جدید در منطقه باقی خواهند ماند. ایالات متحده می‌خواهد برخی از نیروهای خود را در عراق برای حمایت از حضور خود در سوریه نگه دارد.

نگرانی‌هایی مثل داعش و ایران

 گفته می‌شود که آمریکا به ویژه می‌خواهد از تقویت ایران و شرکای آن جلوگیری کند. همچنین نگرانی‌هایی در مورد اتحاد مجدد تبهکاران داعش وجود دارد. این تبهکاران به حملات خود در عراق و سوریه ادامه می‌دهند.

نگرانی‌های سیاسی

توافق در زمینه کاهش ائتلاف علیه داعش ممکن است به عنوان یک پیروزی سیاسی برای نخست وزیر عراق، محمد شیاع السودانی تلقی شود، اما عدم وجود نگرش مشابه نسبت به اشغالگری آشکار دولت ترکیه توسط دولت عراق و اهداف سیاسی این کشور یک مانع است.