نیروهای اوکراینی در حال پیشروی در خاک روسیه هستند!

به گفته تحلیلگران، نیروهای اوکراینی حدود ۱۰ کیلومتر وارد خاک روسیه شدند. درگیری‌ها در منطقه مرزی کورسک به عنوان یک ضربه غیرمنتظره برای روسیه تلقی شد.

به گفته ریاست جمهوری اوکراین، این حمله غافلگیرانه که روز سه‌شنبه انجام شد، نتیجه «تجاوز» روسیه در دو سال و نیم گذشته در اوکراین است که به قیمت کشته شدن ده‌ها هزار نفر و ویرانی بزرگ انجام شده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور دولت ریاست جمهوری اوکراین روز پنجشنبه در روز شبکه مجازی X گفت: «جنگ، جنگ است، قوانین خاص خود را دارد و متجاوز به ناچار عواقب آن را متحمل خواهد شد.»

با این حال، پودولیاک به صراحت این عملیات را به کیف نسبت نداد، زیرا مقامات اوکراینی از روز سه شنبه تقریباً در مورد این موضوع سکوت کرده‌اند.

به گفته ستاد کل روسیه، سربازان اوکراینی با بیش از هزار سرباز و خودروی زرهی به خاک روسیه حمله کردند و مقامات نظامی از آن زمان گفته‌اند که هر کاری که ممکن است برای خروج نیروهای اوکراینی از روسیه انجام می‌دهند.

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات انهدام تشکیلات ارتش اوکراین ادامه دارد.»

بر اساس این بیانیه، ارتش روسیه در حال «مسدود کردن» تلاش‌ها برای «نفوذ عمیق» در منطقه کورسک اوکراین و وارد کردن خسارات سنگین به طرف مقابل است.

اگرچه روسیه در بیانیه‌های رسمی خود از وضعیت تحت کنترل صحبت می‌کند، اما تصویر ترسیم شده توسط کارشناسان نظامی نگران کننده‌تر است.

موسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده آمریکا (ISW) در آخرین گزارش خود تخمین زده است که اوکراینی‌ها تا عمق ۱۰ کیلومتری پیشروی کرده و به «حداقل دو خط دفاعی روسیه» نفوذ کرده‌اند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، سربازان اوکراینی به سوکا، یک شهر روسی با حدود ۵۵۰۰ نفر رسیده‌اند که در حدود ده کیلومتری مرز و محل یک پمپ بنزین است که در حال حاضر اروپا را از طریق اوکراین تامین می‌کند.

شبکه رایبار نزدیک به ارتش روسیه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی نیمه غربی شهر سوکا را تصرف کرده‌اند.

وبلاگ نویسی به نام یوری پودولیاکا که کانال تلگرامش نزدیک به سه میلیون فالور دارد، صبح پنجشنبه گفت که سوکا «تصرف شد» و گفت «پر از سربازان اوکراینی است».

به گفته پودولیاکا، اوکراینی‌ها نیز به سمت شهر کورینهوو در بیش از ۲۵ کیلومتری مرز پیشروی کردند.

ارتش روسیه در مورد پیشروی اوکراین در روز پنجشنبه اظهار نظری نکرد. او ابتدا روز سه‌شنبه مدعی شد که نیروهای کی‌یف را مجبور به «عقب‌نشینی» به داخل اوکراین کرده است و سپس این ادعا را از یکی از بیانیه‌های مطبوعاتی خود حذف کرد.

روز بعد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با خشم آشکار در تلویزیون روسیه «تحریک بزرگ» اوکراین را محکوم کرد.

اگرچه میزان پیشروی ارتش اوکراین نامشخص است، غول گازپروم روز پنجشنبه اعلام کرد که به تحویل روزانه گاز خود طبق معمول از طریق ایستگاه خود در سوجا ادامه خواهد داد. سپس گاز از طریق اوکراین به اسلواکی و مجارستان منتقل می‌شود که ویکتور اوربان نخست وزیر آنها از نزدیکان ولادیمیر پوتین است.

مقامات منطقه کورسک روز چهارشنبه در مواجهه با وضعیتی که برای مردم غیرنظامی «مشکل» توصیف شده است، وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند. به گفته مقامات منطقه، حدود ۳۰۰۰ نفر تخلیه شده‌اند که ۱۵۰۰ نفر از آنها در مراکز سرپناه موقت هستند.