پارلمان بنگلادش منحل شد

پس از هفته‌ها اعتراض در بنگلادش، نخست‌وزیر شیخ حسینه از کشور گریخت، جایی که ارتش کنترل کشور را به دست گرفت و یک روز بعد پارلمان را منحل کرد.

شیپلو زمان، سخنگوی ریاست جمهوری در بیانیه خود گفت: «رئیس جمهور پارلمان را منحل کرد.»

معترضان دانشجویی خواهان انحلال پارلمان بودند و همچنین حزب اصلی اپوزیسیون ملی‌گرای بنگلادش (BNP) که خواستار برگزاری انتخابات در عرض سه ماه شد.

از ابتدای ماه جولای تاکنون حداقل ۴۱۳ نفر در سراسر کشور در تظاهرات علیه اعمال سهمیه استخدامی در دولت جان خود را از دست داده‌اند.

تظاهرات روز دوشنبه در نهایت منجر به این شد که شیخ حسینه ۷۶ ساله سوار بر هلیکوپتر شد و از کشور فرار کرد.

به گزارش رسانه‌های هندی، حسینه در یک پایگاه نظامی در نزدیکی دهلی نو، پایتخت هند فرود آمد، اما یک منبع ارشد گفت که حسینه تنها در مسیر خود به لندن در حال «گذر از کشور» بوده است.

اما درخواست دولت بریتانیا برای تحقیقات سازمان ملل در مورد «سطوح خشونت بی‌سابقه» این هدف را مورد تردید قرار داده است.

پلیسی که به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کردند، درخواست عفو کردند

اتحادیه اصلی پلیس بنگلادش در این کشور آشفته روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار «عفو» برای تیراندازی به دانش‌آموزان شد.

اتحادیه مدعی شد که افسران پلیس «مجبور به تیراندازی» شده و سپس به عنوان «آدم‌های بد» معرفی شدند. این اتحادیه همچنین برای تضمین امنیت افسران پلیس اعتصاب اعلام کرد.

ژنرال واکر الزمان، فرمانده ارتش بنگلادش که روز سه‌شنبه با رهبران جنبش دانشجویی دیدار خواهد کرد، روز دوشنبه اعلام کرد که به زودی دولت موقت تشکیل خواهد شد.

ژنرال قول داد که علاوه بر اصلاح «همه بی‌عدالتی‌ها» منع رفت و آمد را روز سه‌شنبه لغو کند.

یکی از رهبران جنبش اصلی دانشجویی که در پشت تظاهرات‌هایی که در اوایل جولای در این کشور آغاز شد نیز روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، دولت موقت را رهبری کند.

عاصف محمود، یکی از رهبران برجسته دانشجویان علیه تبعیض در فیسبوک نوشت: «ما به دکتر یونس اعتماد داریم.»

دکتر یونس در مصاحبه با روزنامه هندی پرینت گفت که بنگلادش تحت رژیم حسینه یک «کشور اشغال شده» بود. یونس، ۸۴ ساله، به خاطر رهایی میلیون‌ها نفر از فقر از طریق بانک پیشگام خود در تامین خرده مالی (میکروفینانس) اعتبار دارد، اما با خصومت حسینه مواجه شده است که او را به «مکیدن خون» فقرا متهم کرده است. یکی از نزدیکان یونس که در حال حاضر در اروپا به سر می‌برد، روز دوشنبه گفت که یونس هیچ پیشنهادی از سوی ارتش برای ریاست دولت موقت دریافت نکرده است.

مردم بنگلادش روز دوشنبه به خیابان‌های داکا آمدند، پارلمان را تصرف کردند، شبکه‌های تلویزیونی حامی دولت را به آتش کشیدند و مجسمه‌های شیخ مجیب رحمان، پدر نخست‌وزیر، شیخ مجیب‌الرحمن را که قهرمان استقلال کشور می‌دانند، شکستند. علاوه بر این، دفاتر حزب حسینه، لیگ عوامی، نیز در سراسر کشور به آتش کشیده شد و غارت شد.

شاهدان گزارش دادند که همچنین به مغازه‌ها و خانه‌های هندوها حمله کردند که فکر می‌کردند برخی از آن‌ها نزدیک به حسینه در این کشور با اکثریت مسلمان بودند. تصاویر هولناک لینچ در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

روز سه‌شنبه، هند اعلام کرد که از بحران در همسایگی بنگلادش «عمیقا نگران» است. سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در بیانیه خود به پارلمان گفت: «تا زمانی که نظم و قانون به وضوح برقرار نشود، عمیقاً نگران خواهیم بود» و تأیید کرد که حسینه در هند است.