پوتین از مغولستان دیدار خواهد کرد: به گفته کرملین، خطر دستگیری وجود ندارد

کاخ کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نگرانی» ندارد که ولادیمیر پوتین، که حکم بازداشت او از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) صادر شده است، در جریان سفرش به مغولستان، عضو دیوان کیفری بین‌المللی، بازداشت شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگاران گفت: «هیچ نگرانی وجود ندارد. ما گفتگوی عالی با دوستان مغولی خود داریم.»

پسکوف افزود: «البته تمام جنبه‌های این دیدار با دقت آماده شده بود.»

ولادیمیر پوتین در تاریخ ۳ سپتامبر از مغولستان بازدید خواهد کرد و اولین سفر خود را به کشوری انجام می‌دهد که اساسنامه رم را پس از صدور حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی برای وی در مارس ۲۰۲۳ امضا کرده است. مغولستان اساسنامه رم را در سال ۲۰۰۰ امضا کرد و در سال ۲۰۰۲ آن را تصویب کرد.

هر کشور عضو موظف است افرادی را در قلمرو خود که حکم دستگیری آنها توسط دیوان کیفری بین‌المللی صادر شده است، دستگیر کند، مانند مورد ولادیمیر پوتین، که توسط لاهه به «اخراج غیرقانونی» کودکان اوکراینی متهم شد.

کرملین که دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، همواره این اتهامات علیه رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده است. اما پوتین تقریباً یک سال و نیم مراقب بوده که از سفرهای خارجی خودداری کند. به عنوان مثال، او نشست بریکس در آفریقای جنوبی در آگوست ۲۰۲۳ و اجلاس G20 در هند در سپتامبر همان سال را از دست داد.

با این حال، او در ماه می گذشته از چین، در ژوئن از کره شمالی و در اواسط اوت از آذربایجان بازدید کرد. با این حال، هیچ یک از این کشورها عضو ICC نیستند.

ولادیمیر پوتین با همتای خود اوخنا خرلسوک در مغولستان گفتگو خواهد کرد و در جشن‌های هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی ارتش‌های شوروی و مغولستان بر ژاپن در نبرد خلخین گل در سال ۱۹۳۹ شرکت خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه آخرین بار در سپتامبر ۲۰۱۹ به مغولستان سفر کرد. مغولستان در شرق آسیا، بین روسیه و چین واقع شده است که منابع طبیعی غنی دارد و می‌خواهد نفوذ خود را در اینجا نیز مانند ایالات متحده آمریکا افزایش دهد.

در آغاز ماه اوت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، از اولان‌باتور، پایتخت مغولستان، بازدید کرد تا با «شریک مرکزی» واشنگتن دیدار کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در ماه می ۲۰۲۳ از مغولستان بازدید کرد، جایی که پاریس می‌خواست روابط دوجانبه انرژی را تقویت کند.