روناک فدوی: اوجالان آزادی تمام بشریت را مطالبه می‌کند و باید از زندان آزاد شود

روناک فدوی فعال حوزه زنان اعلام کرد: «لازم است مقابل سازمان ملل و یا هر جای ممکن گردهم آییم تا بتوانیم صدای خلق کورد را به گوش جهانیان برسانیم و بگوییم که رهبرشان بدون ‌هیچ گناهی محسبوس شده است.»

آرین تی‌ وی مصاحبه‌ای با روناک فدوی فعال حوزه زنان انجام داده و نظر ایشان را در مورد انزوای تحمیل شده بر رهبر خلق کورد جویا شده است.

روناک فدوی فعال حوزه زنان با اشاره به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آن را ناعادلانه خواند و گفت: «در حالی که به اصطلاح حقوق‌ بشر و منع خشونت وجود دارد، جهانیان می‌دانند که جناب عبدالله اوجالان به ناحق و بدون هیچ‌ جرمی ۲۵ سال است در زندان امرالی اسیر شده است و به مدت دو سال است هیچ اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نیست.»

روناک فدوی در رابطه با علت انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد گفت: «دلیلش این است که اروپا و آمریکا از رژیمی دیکتاتوری چون رژیم اردوغان که بدون دلیل یک رهبر کورد را زندانی کرده‌اند، پشتیبانی می‌کنند. این غیرانسانی و غیرمنطقی است. کسی که ایده‌اش این است که برای همه انسان‌ها آزادی به ارمغان بیاورد و می‌خواهد صلح و صمیمیت در جهان برقرار شود جایز نیست که زندانی شود.»

وی در رابطه با وظیفه‌ی کنشگران سیاسی و فعالین اعلام کرد به هیچ وجه نباید سکوت کنند و گفت: «از همه انسان‌های آزادیخواه، کنشگران، سیاستمداران، نویسندگان، شاعران و کسانی که انسانیت را حس می‌کنند، دعوت می‌کنیم که به مبارزه بپردازند. دیگر حکم ناحق و ناعادلانه ای که بر انسانی شریف چون جناب اوجالان تحمیل کرده‌اند قابل قبول نیست.»

متن کامل مصاحبه با روناک فدوی فعال حوزه زنان به شرح زیر می‌باشد:

سوال: همانطور که مطلع هستید بیش از دو سال است که انزوای شدیدی بر جناب عبدالله اوجالان تحمیل شده و کسی از وضعیت ایشان در زندان اطلاعی ندارد و خانواده و وکلا هم حق ملاقات با ایشان را ندارند. تحلیل شما در مورد این شرایط چیست؟

فدوی: همانطور که خودتان اشاره کردید، امروز در دنیایی مملو از بی‌رحمی زندگی می‌کنیم. یک دنیای دیکتاتوری و فاشیستی وجود دارد در حالی که به اصطلاح حقوق ‌بشر و منع خشونت وجود دارد. جهانیان می‌دانند که جناب عبدالله اوجالان به ناحق و بدون هیچ‌ جرمی ۲۵ سال است در زندان امرالی اسیر شده است. به مدت دو سال است هیچ اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نیست. وکلا نمی‌توانند با ایشان دیدار کنند. حتی خانواده اجازه ندارند تلفنی با ایشان صحبت کنند و سلامت جسمانی ایشان را جویا شوند. واقعا این کمال بی‌عدالتی و بی‌وجدانی است.

سوال: دلیل این را در چه می‌بینید؟

فدوی: دلیلش این است که اروپا و آمریکا از رژیمی دیکتاتوری چون رژیم اردوغان که بدون دلیل یک رهبر کورد را زندانی کرده‌اند، پشتیبانی می‌کنند. این غیرانسانی و غیرمنطقی است. کسی که ایده‌اش این است که برای همه انسان‌ها آزادی به ارمغان بیاورد و می‌خواهد صلح و صمیمیت در جهان برقرار شود، جایز نیست که زندانی شود. علاوه ‌بر اینکه زندانی شده‌اند، دو سال است که اجازه نمی‌دهند خانواده و وکلا با ایشان دیدار کنند. آیا این بی‌عدالتی نیست؟

سوال: حال که شما از بزرگی اندیشه و ایده‌های جناب اوجالان می‌گویید، در وضعیت کنونی، وظیفه و مسئولیت کنشگران سیاسی و فعالان چیست؟

فدوی: مشخص است. ما از همه انسان‌های فعال می‌خواهیم برای آزادی و برابری برای انسان‌ها، فریاد برآورند. دیگر بس است، نباید چنین انسانی تحت ستم اشغالگران باشد، زندانی شود و اجازه هیچگونه ملاقاتی نداشته باشد. من از همه کسانی که به آزادی و برابری و انسان ‌دوستی ایمان دارند می‌خواهم که سکوت نکنند و فریاد برآورند. لازم است مقابل سازمان ملل و یا هر جای ممکن گردهم آیند تا بتوانیم صدای خلق کورد را به گوش جهانیان برسانیم و بگوییم که رهبرشان بدون ‌هیچ گناهی محبوس شده و حتی از دیدن خانواده‌اش محروم گشته است. از همه انسان‌های آزادیخواه، کنشگران، سیاستمداران، نویسندگان، شاعران و کسانی که انسانیت را حس می‌کنند، دعوت می‌کنیم که به مبارزه بپردازند. دیگر حکم ناحق و ناعادلانه ای که بر انسانی شریف چون جناب اوجالان تحمیل کرده‌اند، قابل قبول نیست. ایشان یک کنشگر انسانی هستند که آزادی تمامی بشریت را مطالبه می‌کنند، رنج کشیده‌اند و جز این هدفی نداشته‌اند. پس باید از زندان آزاد شوند. هم‌ اکنون باید خانواده و وکلا بتوانند با ایشان دیدار کنند و در خصوص شرایط ایشان، خلق کورد را مطلع گردانند. جناب اوجالان رهبر یک خلق است، خلقی که قریب ۶۰ میلیون نفر است. جناب اوجالان نه در جریان جنگ دستگیر شده‌اند و نه دیکتاتور بوده‌اند و نه به خاک و سرزمین کسی تجاوز کرده‌اند. ایشان فقط خواهان آزادی برای انسان‌ها به ویژه خلق کورد است.

این نابرابری در حق ایشان است؟ چرا باید اینگونه ایشان را مجازات کنند و تحت شکنجه دولت فاشیست اردوغان باشد؟ من به عنوان یک زن کورد مخصوصا از زنان می‌خواهم که سکوت نکنند، عدالت‌خواه باشند و خواهان آزادی جناب اوجالان شوند.