روسیه مسئولیت رویدادهای قره‌باغ را رد می‌کند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در پاسخ به انتقاد ارمنستان، مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسی در مورد آنچه که رخ داده را رد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در بیانیه‌ای به مطبوعات گفت: ما قاطعانه مخالف سپردن مسئولیت به طرف روسیه و صلح‌بانان قهرمان روسی (در قره‌باغ) هستیم.

پسکوف با رد اتهامات مربوط به کمبودها، افزود: ارمنستان متحد ما باقی می‌ماند، دولت و مردم آن نزدیک به ما خواهند ماند.

پسکوف گفت که "گفتگو" بین مسکو و ایروان در سطوح مختلف دیپلماتیک "به ویژه در این روزهای سخت" ادامه دارد.

این سخنگو تصریح کرد که روسیه به "وظایف خود" به ویژه "اطمینان از احترام به حقوق مردم قره‌باغ" ادامه خواهد داد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، روز یکشنبه طی بیانیه‌ای بطور غیرمستقیم به روابط دیرینه ارمنستان با مسکو که از دوران آن به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به ارث مانده است اشاره‌ای کرد و گفت که توافقات کنونی کشورش را "بی اثر" توصیف کرد.

پاشینیان گفت: ارمنستان هرگز تعهدات خود را رها نکرده و به متحدان خود خیانت نکرده است.

پاشینیان در ادامه افزود: اما تحلیل وضعیت نشان می‌دهد که سیستم‌های امنیتی و متحدان ما که مدت‌ها به آنها اعتماد داشته‌ایم، وظیفه نشان دادن آسیب‌پذیری ما را به خود واگذار کرده‌اند.

ارمنستان مدتی است که انتقادات خود از مسکو را تشدید کرده است. انتقادات جدی وجود دارد که نیروهای حافظ صلح روسیه به ویژه در بحران قره‌باغ نقش‌شان را ایفا نکرده‌اند.

اگرچه ارمنستان در حال حاضر بخشی از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است که یک ائتلاف نظامی به رهبری روسیه است، اما قبل از حمله هفته گذشته ارتش آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی سیگنال‌هایی (علائمی) مبنی بر دور شدن از این سازمان داده بود.