شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل جلسه داد، تنها نگرانی‌هایش را در میان گذاشت

بسیاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست ایران گرد هم آمده بودند، با بیان اینکه اوضاع پس از مرگ رهبر حماس در تهران بحرانی شده است، توجه را به خطر تنش در خاورمیانه جلب کردند.

پس از آن که اسرائیل طی ۲۴ ساعت یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان در لبنان و رهبر حماس را در تهران کشت، ایران و حماس اعلامیه‌های تلافی‌جویانه می‌دهند. حمله اسراییل باعث مشکوک شدن گسترش جنگ در منطقه شد.

پس از حمله اسرائیل به اسماعیل هنیه، رئیس جنبش اسلامی فلسطین در تهران، شورا به درخواست ایران و با حمایت روسیه، چین و الجزایر جلسه فوری برگزار کرد.

امیرسعید ایروانی، سفیر ایران، درباره حق ایران برای «دفاع از خود» صحبت کرد و گفت که شورا باید فوراً برای جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه و تخلفات اسرائیل گام بردارد.

بسیاری از اعضای شورا از جمله چین، روسیه و الجزایر این اقدام ترور را محکوم کردند.

با این حال، اکثر کشورهای عضو در میان گذاشتن نگرانی‌های خود در مورد تنشی که با جنگ غزه بین اسرائیل و حماس ادامه خواهد یافت، بسنده کردند.

شینو میتسوکو، معاون سفیر ژاپن گفت: «ما می‌ترسیم که جنگی تمام عیار در منطقه آغاز شود.»

ناتالی برودهرست، دستیار سفیر فرانسه نیز خواستار مسئولیت‌پذیری برای عدم ایجاد وضعیت منفی در منطقه شد.

پیش از این نشست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از طریق سخنگوی خود نگرانی خود را از حملات اسرائیل به یکی از مقامات حزب‌الله در بیروت و رهبر حماس در تهران ابراز کرد و گفت که این وضعیت خطرناکی است.