سرویس اطلاعاتی: استرالیایی‌ها در حال افراطی‌شدن هستند، سطح امنیتی افزایش یافته است

استرالیا با اشاره به افزایش «ایدئولوژی‌های افراطی» پس از یک سری حملات خونین اخیر، اعلام کرد که سطح تهدید تروریستی خود را از «ممکن» به «احتمال» افزایش داده است.

مایک بورگس، مدیر سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا (Asio)، سرویس اطلاعات داخلی، به خبرنگاران گفت: «محیط امنیتی استرالیا رو به وخامت است، بی‌ثبات‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.»

بورگس با تاکید بر اینکه این کشور با «افزایش ناگهانی دوقطبی شدن سیاسی» مواجه است، گفت: «بتدریج استرالیایی‌ها در حال رادیکال‌شدن هستند.»

به گفته Asio، شواهدی مبنی بر «حمله قریب‌الوقوع» وجود ندارد، اما خطر افزایشی در طی ۱۲ ماه آینده وجود دارد.

بورگس گفت: «خشونت با انگیزه سیاسی اکنون به جاسوسی و مداخله خارجی به عنوان نگرانی‌های امنیتی اصلی ما می‌پیوندد.»

استرالیا در ماه‌های اخیر شاهد افزایش حملات با چاقو بوده است. در ماه آوریل، یکی از آنها شش نفر را در یک مرکز خرید در سیدنی کشت. مهاجم ۴۰ ساله که گفته می‌شد از نظر روانی ناپایدار بود با شلیک گلوله پلیس کشته شد.

دو روز پس از این حمله، یک اسقف از یک کلیسای آشوری نیز در جریان سخنرانی زنده در کلیسایی در سیدنی با چاقو زخمی شد. اسقف با جراحات فرار کرد. یک پسر ۱۶ ساله به «اقدام تروریستی» متهم شد.

در اوایل ماه می، یک نوجوان ۱۶ ساله «رادیکال شده» ناپایدار ذهنی نیز پس از زخمی کردن فردی در یک حمله چاقو جداگانه در حومه غربی پَرث توسط پلیس کشته شد.