تعداد کشته‌شدگان اعتراضات در بنگلادش از مرز ۳۰۰ نفر گذشت

در حالی که حداقل ۹۴ نفر در تظاهرات ضد دولتی روز یکشنبه در بنگلادش جان خود را از دست دادند، تعداد قربانیان از آغاز اعتراضات تا کنون از مرز ۳۰۰ نفر فراتر رفت.

بر اساس آماری که بر پایه داده‌های پلیس، مقامات و پزشکان در بیمارستان‌ها منتشر شد، پس از کشته‌شدن ۹۴ نفر در درگیری‌های روز یکشنبه بین تظاهرکنندگان و حامیان دولت، تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌ها در بنگلادش به حداقل ۳۰۰ نفر رسید.

این تلفات روز یکشنبه بالاترین تعداد کشته‌ها را در یک روز از زمان اعتراضات ضد دولتی که از یک ماه پیش در این کشور مسلمان با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری آغاز شد، بود.

هزاران نفر از مردم بنگلادش پیشتر در میدانی در داکا تجمع کردند و خواستار استعفای شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور شدند. اعتراضات علیه اجرای سهمیه‌بندی خدمات عمومی توسط دولت آغاز شد.

تظاهرکنندگان به فراخوان گروه دانشجویی دانشجویان علیه تبعیض که روز قبل خواستار نافرمانی مدنی شده بود، پاسخ دادند. عبیدالقادر، دبیرکل حزب حاکم عوامی لیگ نیز از بنگلادشی‌ها خواست تا روز یکشنبه در «تمام محله‌های داکا» و «تمام مناطق» کشور تجمع کنند.

اردوگاه‌های رقیب با چوب و چاقو درگیر شدند و پلیس از مهمات جنگی استفاده کرد. به گفته پلیس، یک کلانتری در عنایت‌پور (شمال شرق) مورد حمله قرار گرفت و ۱۱ مامور پلیس کشته شدند.

یک منبع پلیس دیگر گفت که خیابان‌ها در داکا پایتخت به «میدان جنگ» تبدیل شده و جمعیتی متشکل از چند هزار تظاهرکننده خودروها و موتورسیکلت‌ها را در نزدیکی بیمارستان به آتش کشیدند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد عصر یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خشونت تکان‌دهنده در بنگلادش باید متوقف شود.» سازمان ملل متحد با گفتن «در حالی که جنبش جوانان حزب حاکم علیه معترضان بسیج می‌شود» ابراز نگرانی کرد.

این درگیری‌ها از مرگبارترین درگیری‌ها از زمان روی کار آمدن شیخ حسینه در پانزده سال پیش است. دولت دسترسی به اینترنت را قطع کرد، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد، منع رفت و آمد برقرار کرد و ارتش را با ادعای حفظ نظم مستقر کرد.

افسران سابق نیز از معترضان حمایت می‌کنند

از آن زمان، اعضای سابق ارتش شروع به حمایت از معترضان کردند. ژنرال اقبال کریم بوییان، فرمانده سابق ارتش، در یک موضع بسیار نمادین علیه نخست وزیر، بیانیه مشترکی با دیگر افسران ارشد سابق صادر کرد و خواستار خروج سربازان از خیابان‌ها شد و تاکید کرد که مردم «دیگر از فدا کردن جان خود نمی‌ترسند.»

در بسیاری از موارد، ارتش و پلیس برخلاف ماه گذشته به تظاهرکنندگان مداخله نکردند. فرمانده فعلی ارتش، ژنرال واکرالزمان، گفت که ارتش «همیشه در کنار مردم خواهد بود.»

اعمال سهمیه‌بندی

در بنگلادش، جایی که فارغ‌التحصیلان بیکار زیادی وجود دارد، دانشجویان خواستار لغو سیستم تبعیض مثبت هستند که سهمیه‌های شغلی عمومی را به خانواده‌های جانبازان استقلال اختصاص می‌دهد.

این سیستم که در سال ۲۰۱۸ تا حدی لغو شد، در ماه ژوئن توسط دادگاه‌ها بازگردانده شد و تصمیم لغو جدید دیوان عالی کشور در پایان جولای آخرین عملی بود که مسبب شروع اعتراضات شد. بازگرداندن سهمیه‌بندی‌ها در مشاغل دولتی، به ویژه سهمیه ۳۰ درصدی برای نوادگان شرکت‌کنندگان در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱، باعث قیام شد. دانشجویان استدلال کردند که سهمیه جانبازان به ناعادلانه به نفع حامیان دولت خواهد بود.

بحران اجتماعی در ۱۶ جولای به یک بحران سیاسی تبدیل شد و سرکوب تظاهرکنندگان بدلیل اینکه خواستار استعفای شیخ حسینه شدند، منجر به اولین کشته‌شدگان شد.