تلاش برای فرار از زندان در کینشاسا: حداقل ۱۲۹ نفر کشته شدند

وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرد که دست کم ۱۲۹ نفر در تلاش برای فرار از بزرگترین زندان این کشور در کینشاسا کشته شدند. همزمان، گزارش‌هایی از تجاوز به زنان به گوش می‌رسد.

بر اساس اطلاعات وزیر کشور، شب مابین اول و دوم سپتامبر در زندان ماکالا اقدام به فرار انجام گرفت.

وزیر ژاکومین شابانی در پلاتفرم ایکس بیانیه‌ای داد و گفت: «تعداد کشته شدگان ۱۲۹ نفر است که ۲۴ نفر پس از اخطار تیراندازی مورد اصابت قرار گرفتند و ۵۹ نفر هم زخمی شده‌اند.» وزیر در مورد سایر قربانیان و مجروحان به جز ۲۴ نفری که مورد تیراندازی قرار گرفتند، اطلاعاتی ارائه نکرد.

به گفته وب سایت ژئون آفریقا، برخی از زنان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. در اطلاعیه رسمی هیچ اطلاعاتی داده نشده است. همچنین ادعاهایی مبنی بر تجاوز به زنان توسط پلیس و ژاندارم وجود دارد.

وزیر شابانی همچنین گفت: «در اثر آتش سوزی به ساختمان‌های اداری، دفاتر ثبت، رستوران و اغذیه فروشی‌ها و انبار مواد خوراکی خسارت زیادی وارد شد. حکومت با خوشنودی اعلام می‌کند که آرامش برقرار شده است؛ همچنین از این حوادث غم انگیز ناراحت است و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند. تحقیقات در مورد عوامل این حادثه ادامه دارد و نتایج به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.»

زندان ماکالا ۱۵۰۰ نفر ظرفیت دارد اما در عمل بسیار شلوغ‌تر است. طبق آمار رسمی، بین ۱۴ تا ۱۵ هزار زندانی در آنجا نگهداری می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷ عده‌ای مسلح شبانه به زندان حمله کردند و راه را برای فرار ۴ هزار زندانی باز کردند.