توافقات جدید عراق با غول انرژی بریتانیا BP در کرکوک

دولت عراق برای توسعه چهار میدان نفتی و گازی در استان کرکوک با غول انرژی بریتانیا بریتیش پترولیوم (BP) قراردادی امضا کرد.

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور، یادداشت تفاهمی بین حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق و موری اوچینکلاس، مدیرعامل بریتیش پترولیوم امضا شد.

در این بیانیه آمده است: «این پروتکل بازسازی و توسعه چهار میدان نفتی شرکت نفت شمال در کرکوک را شامل می‌شود: میدان نفتی کرکوک و میدان‌های بای حسن، جمبور و حباز.»

در بیانیه آمده است: «این ابتکار بخشی از تلاش‌های دولت برای سرمایه‌گذاری در فرصت‌های انرژی امیدوارکننده برای افزایش و توسعه سرمایه‌گذاری در گاز و انرژی خورشیدی و همچنین تولید نفت است.»

بریتیش پترولیوم یکی از بزرگترین اکترهای خارجی در بخش نفت عراق است. این شرکت سابقه طولانی دارد که به دهه ۱۹۲۰، زمانی که عراق تحت فرمان بریتانیا بود، باز می‌گردد.

عراق که دومین صادرکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است، به طور متوسط ​​روزانه چهار میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند و ۱۴۵ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت دارد.

بر اساس اعلام بانک جهانی، کشور می‌تواند با همین ذخایر تا ۹۶ سال دیگر به استخراج طلای سیاه با همان بهره‌وری ادامه دهد.

حیان عبدالغنی وزیر نفت در ماه می گفت امیدوار است عراق ذخایر نفت خود را به بیش از ۱۶۰ میلیارد بشکه افزایش دهد.

نفت ۹۰ درصد درآمد عراق را تشکیل می‌دهد. اما علیرغم ثروت عظیم نفتی، این کشور که با چندین دهه درگیری دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان برای تامین نیازهای انرژی خود به واردات وابسته است. فساد گانگرنایی باعث تبخیر درآمدهای نفتی می‌شود.

بغداد برای کاهش وابستگی خود به واردات به ویژه از ایران که برای تولید برق حیاتی است، تلاش می‌کند تولید گاز را افزایش دهد.

سودانی در مناسبت‌های مختلف تکرار کرد که عراق باید منابع انرژی خود را متنوع کند تا راه‌حلی برای قطع برق مزمن به ویژه در ماه‌های تابستان بیابد.

بغداد واردات برق از اردن و ترکیه را برای کاهش وابستگی خود به گاز ایران آغاز کرده است و امیدوار است در ماه‌های آینده به شبکه برق کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل شود.

علاوه بر این، یک عملیات بسیار جدی قاچاق نفت با ایران و ترکیه وجود دارد. صدها میلیارد دلار درآمدی که هر ماه از نفت قاچاق به دست می‌آید قبل از اینکه به دست مردم برسد از بین می‌رود.