وزیر اسرائیلی می‌خواهد فلسطینیان از گرسنگی بمیرند، اتحادیه اروپا به شدت محکوم کرد

اتحادیه اروپا، فرانسه و بریتانیا به شدت سخنان بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل را محکوم کردند که گفته بود «کشتن مردم نوار غزه از گرسنگی، موجه و اخلاقی است.»

اسموتریچ روز دوشنبه در کنفرانسی درباره آینده نوار غزه، جایی که در آن جنگ از ۷ اکتبر در جریان است، گفت: «هیچکس در جهان به ما اجازه نخواهد داد که دو میلیون نفر را از گرسنگی بکشیم، حتی اگر برای نجات اسرا این کار قانونی و اخلاقی باشد.»

اسموتریچ گفت: «ما کمک‌های بشردوستانه را به آنها می‌رسانیم زیرا راه دیگری نداریم. ما در منطقه‌ای هستیم که برای انجام این جنگ به مشروعیت بین‌المللی نیاز داریم.»

بازلل اسموتریچ وزیر دارایی با این اظهارات اعتراض شدید جامعه جهانی را برانگیخت.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای این صحبت‌ها را «به شدت» محکوم کرد.

اتحادیه اروپا این سخنان وزیر اسموتریچ را مایه شرمساری اعلام کرد و گفت: «از دولت اسرائیل انتظار داریم در قبال این سخنان وزیر اسموتریچ پاسخگو باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در یک نشست خبری اعلام کرد که فرانسه از «اظهارات کثیف» اسموتریچ نگران است.

این سخنگو گفت: «فرانسه از دولت اسرائیل می‌خواهد که این اظهارات غیرقابل قبول را به صورت ملموس و قویا محکوم کند.»

دیوید لامی رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا، در صفحه ایکس بیانیه‌ای داد و گفت: «این اظهارات اسموتریچ به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

لامی از دولت اسرائیل خواست که از این اظهارات «عقب‌نشینی و آن را محکوم کند» و اظهار داشت که گرسنگی دادن عمدی غیرنظامیان «جنایت جنگی» است.

تقریباً کل جمعیت ۲.۴ میلیون نفری نوار غزه از آغاز جنگ در ۷ اکتبر در نوار غزه آواره شده‌اند و با فاجعه گرسنگی روبرو هستند. تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر در حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.