یک ماموستای دینی: سپاه در اورمیه ده‌ها فصلنامه و کانال تلگرامی راه‌اندازی کرده است

یک منبع آگاه می‌گوید که: "تا جایی که من مطلع هستم، یک بودجه یک‌میلیارد و چهارصد میلیون تومانی به پایگاه خبری سیلوانا نیوز در سال ۱۳۹۹ تعلق گرفت و خدا می‌داند چقدر هزینه‌های گزاف دیگری که صرف نابودی فرهنگ و تاریخ کورد و کوردستان می‌کنند."

نظام جمهوری ولایی ایران در سال‌های اخیر شدیدا مشروعیت خود نزد خلق‌ها بویژه خلق کورد در شرق کوردستان را از کف داده، بنابراین درصدد پروپاگاندای سیاسی گسترده‌تر جهت جذب اقشار کورد خاصه در اورمیه است. از جمله آن اقشار، شماری از ماموستایان دینی هستند که نهادهای استانی رژیم بویژه سپاه و بسیج تحت نام دین آنها را در یک مسیر سیاسی منفعت‌طلبانه و قدرت‌خواهانه و در راستای ترویج نسل‌کشی فرهنگی و تشدید فرایند استحاله فرهنگی آنها را برای مطامع خود بکار می‌گیرد. یک ماموستای دینی به نام «م. ا» که نخواست نام کامل وی فاش شود، در این مورد به افشای برخی تلاش‌های نهادهای بسیج و سپاه و همچنین گرایش‌های شماری از قشر ماموستایان دینی در خدمت آن اهداف، پرداخت و با پرده‌برداشتن از آن، تنها راه راه گرایش به میهن‌دوستی و دینداری به دور از موجودیت حکومت‌مداران فاسد دانست.

این ماموستای دینی اهل اورمیه، با انتقاد شدید از گرایشات بخشی از قشر ماموستایان دینی کورد آن منطقه، گفت:"من بعنوان یک ماموستای آیینی از سن ۱۵ سالگی تا به الان با فراگیری علوم دینی و اسلامی وارد این حرفه شده‌ام. می‌خواهم نظرم را در مورد ماموستایان دینی کورد بگویم. اینکه چه اندازه در دین خود خلوص‌نیت دارند، چه مقدار میهن‌دوست هستند و چه تعداد با سیاست‌های دولت همگرا و همسو هستند، روشن است. اما اینکه علما و ماموستاهای کورد از دیرباز تا کنون نقش مهم و بارزی در امر گسترش فرهنگ دینی مذهبی ایفا کرده‌اند بر کسی پوشیده نیست و خود ملت کورد مدیون علما و ماموستاها و مشایخ بوده و هست زیرا اگر نگاهی گذرا به تاریخ حماسه‌ها و قیام‌های کوردستان بیاندازیم پی به آن می‌بریم که قیام‌هایی چون قیام شیخ سعید پیران، شیخ نهری، گَلی زیلان و ده‌ها حماسه و قیام دیگر از همین علما و مشایخ کورد صورت گرفته است. یا می‌توان به نقش علما و ماموستاها در حفظ تاریخ و فرهنگ و اصالت کورد و کوردستان اشاره کرد. آن هم با استفاده از چاپ کتاب‌هایی از اشخاصی چون، فقیه تَیران، ملای جزیری، ملای باتی، شیخ سعید نورسی، شیخ‌احمد خانی و ده‌ها مکتب دیگر که از بطن جامعه همین علما و مشایخ سر برآورده بودند."

این ماموستای دینی در ادامه اما نسبت به گرایشات برخی از ماموستایان شدیدا انتقاد می‌کند و می‌افزاید:"اما متاسفانه این افتخارات و حماسه آفرینی‌ها در بین علما دیری نپایید که جایش را با طمع و حرص، تکبر و خودخواهی و قدرت‌طلبی عوض کرد. تا جاییکه ماموستاهای اورمیه و اطراف حتی پوشیدن لباس کوردی را نوعی سبکی برای خود می‌دانند و نسبت به آن احساس شرمساری می‌کنند. شماری علما و ماموستاهای کورد ارومیه و حومه متاسفانه جایگاه دینی خود را حفظ نکرده‌اند که همین امر موجب ایجاد خدشه در جایگاه اجتماعی آنها نزد مردم شده تا جایی که هر نوع تمسخر و هتاکی به آنان روز به روز افزایش می‌یابد. من خود به طور یقین و با اطمینان و صراحت می‌گویم درصد بالایی از ماموستاهای ارومیه و حومه تا جایی که من با آنان نشست و برخاست دارم، به شرافت و عزت کوردی خود لطمه وارد کرده‌اند. هویت و اصالت خود را به بهایی بی‌ارزش به رژیم حاکم می‌فروشند و دربرابر تمامی اراجیف بعضی سکان‌داران استانی کاری جز سکوت و تشویق و همکاری ندارند. این عده، نه اینکه مورد اجبار قرار گرفته باشند نه اصلا، بلکه خودشان به میل خودشان چنین می‌کنند. برای مقابله و غلبه بر دیگر ماموستاها و قدرت نمایی خود، متاسفانه قریب اکثر ماموستاها دو کارت سبز رنگ در جیب دارند: یکی بنام کارت بسیج فعال سپاه پاسداران، دوم کارت بسیج فعال طلبگی و روحانیت."

این ماموستای دینی تأکیدکرد:"جدیدا حوزه فرهنگی و هنری سپاه برای اینکه بتواند سیاست‌هایش بر ضد فرهنگ و تاریخ کورد و کوردستان را میان جوانان ناآگاه مناطق مرزی پیاده‌کند با همکاری ماموستاهای خودِ روستا، کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد تاسیس می‌کنند. دولت برای مقابله با آگاهی و آزادی فکری، فرهنگی و زبانی جوانان کورد جنگ نرم راه انداخته و در این راستا با کمک ماموستاها در کل روستاها فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند. چهار پنج سالی می‌شود که سپاه با کمک ماموستاها در هر منطقه‌ای یک یا دو کانال خبری تحلیلی همراه با چاپ ماهنامه یا فصلنامه، با مدیریت و ادمینی خود جوانان آن منطقه راه‌اندازی می‌کند و درصدد نظارت بیش از حد بر مردم مناطق مرزی است. همچنین جوانان را تشویق به عضویت در بسیج و سازمان‌های دیگر تروریستی خود می‌کنند."

وی با تأکید بر صراحت مطالب خود به اسامی برخی کانال‌ها و فصلنامه‌ها که از حمایت دولت و سپاه برخوردارند و قصدشان جذب و اغفال جوانان است، افزود:"مثلا کانال‌‌ها و فصلنامه‌هایی چون سیلوانانیوز، سرونیوز، صومانیوز، انزل‌نیوز، ولات‌نیوز، کُردمدیا، بیان‌نیوز، زاگروس‌نیوز، روناهی و ده‌ها سایت و کانال و مجله دیگر که در تمامی مناطق کوردنشین مرزی ارومیه و حومه در حال فعالیت هستند، از پشتیبانی سپاه و بسیج برخوردار است."

همچنین افزود:"تا جایی که من مطلع هستم، یک بودجه یک‌میلیارد و چهارصد میلیون تومانی به پایگاه خبری سیلوانانیوز در سال ۱۳۹۹ تعلق گرفت و خدا می‌داند چقدر هزینه‌های گزاف دیگری که صرف نابودی فرهنگ و تاریخ کورد و کوردستان می‌کنند، همین ماموستاها با زبان نرم‌شان جوانان را به چنین فعالیت‌هایی تشویق می‌کنند و فریب می‌دهند. این درحالی است که خیلی از ماموستاهای اورمیه و حومه در زمان انتخابات در ستادها طوری از ملیت و هویت کوردی صحبت می‌کنند که هر کس نداند و نشناسد، فکر می‌کند این ماموستا چقدر کورد دوست و دارای هویت مخلص هستند اما نمی‌دانند که این دستور خود دولت است به ماموستاها تا جوانان را اغفال کنند و به سمت خودشان بکشانند. من خودم را مثال میزنم. در زمان انتخابات‌ مجلس ایران دوره قبل ده بار به من گفتند فلان ستاد برم و از کورد و کوردستان بگویم از بزرگانی چون اوجالان و قاضی محمد حرف بزنم و بگویم که این بزرگان حق‌مان را می‌خوردند و به ما ظلم می‌کردند."

این ماموستای دینی همچنین اذعان کرد:"بله این ماموستاها در حال نابودی فرهنگ و تاریخ‌مان هستند و در این راه خیلی تلاش می‌کنند. بعضی از ماموستاها هم چه با دخالت چه بدون دخالت دولت، خودشان با میل و رغبت خودشان به جانب ملیت گرایی دشمن گرایش دارند و از نظر آنان هر کس ملیت را بر مذهب و دین مقدم بدارد مشرک و کافر است، همان چیزی که داعش و امثالهم می‌گویند. در بین ماموستاهای کورد ارومیه و اطراف خیلی ها هستند که با تبلیغات و نفوذ کلامی و جایگاه اجتماعی خود در حال کم‌رنگ کردن خواسته‌های جوانان کورد هستند و شدیدا با مسئله میهن‌دوستی مقابله و برخورد می‌کنند. شاید به رو نیاورند اما من می‌دانم قریب به ۱۵ درصد ماموستاها به چیزی چون داعش و طالبان اعتقاد و ایمان کامل دارند ولی در این زمینه ناتوان هستند."

وی در خصوص جایگاه آن دسته از ماموستایان گفت:"آن تعداد از علما و ماموستاها با مشارکت در سمینارها، همایش‌ها و اعیاد سپاه پاسداران و جیره‌خوری از آنان باعث کدر و مخدوش‌شدن حتی چهره اسلام در بین جامعه بخصوص جوانان شده‌اند و دیگر جایگاه گذشته خود را از دست داده‌اند. ماموستاها با گرفتن زکات و فطریه که حق فقرا و یتیمان است تنفر جامعه را نسبت به خود افزایش داده‌اند با آنکه خود در بیشترین رفاه به سر می‌برند. درحالی که در محل زندگی‌شان بسیاری شب را گرسنه می‌خوابند. آنان با استفاده ابزاری از اسلام آن را به یک منبع درآمد برای خود تبدیل کرده‌اند. نبود سواد کافی و عدم آگاهی به مسائل روز دنیا و معاصرنبودن ماموستاها باعث شده پای منبرنشینانشان بسیار کم و در بعضی روستاها حتی به تعطیلی کشیده شود. این دست از ماموستایان تنها ابزارهای دست حکومت هستند. تنها راه خلق ما، گرایشهای میهن‌دوستی و دینداری بدور از موجودیت حکومت‌مداران فاسد است."