یونس، برنده جایزه نوبل، ریاست دولت موقت بنگلادش را بر عهده خواهد داشت

ریاست جمهوری بنگلادش روز چهارشنبه اعلام کرد که محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، ریاست یک دولت موقت را بر عهده خواهد گرفت. این تصمیم پس از انحلال پارلمان و خروج شیخ حسینه نخست وزیر از کشور اتخاذ شد.

رئیس جمهور محمد شهاب‌الدین اظهار داشت که در نشستی که بین مقامات ارشد ارتش و رهبران گروه دانشجویان علیه تبعیض برگزار شد، تصمیم گرفته شد که یک دولت موقت به رهبری یونس تشکیل شود.

شهاب‌الدین خواستار حمایت مردم برای عبور از بحران شد و تاکید کرد که دولت موقت باید به سرعت ایجاد شود. محمد یونس که هم اکنون در اروپا به سر می‌برد، آمادگی خود را برای ریاست دولت موقت اعلام کرد.

محمد یونس به خاطر نجات میلیون‌ها نفر از فقر با بانک خرده مالی (میکرو فینانس) که او تأسیس کرد، شناخته شده است. با این حال، او دائماً با شیخ حسینه درگیر بود. ناهید اسلام، یکی از رهبران این مجموعه دانشجویی، پس از یک جلسه سه ساعته در ریاست جمهوری، در جمع خبرنگاران تایید کرد که این تصمیم در نتیجه بحث‌های پربار گرفته شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که دولت موقت باید به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون احترام بگذارد. از سوی دیگر پاکستان همبستگی خود را با مردم بنگلادش اعلام کرد و اولین واکنش خود را به ناآرامی‌های این کشور به امید بازگشت به وضعیت عادی و آینده‌ای هماهنگ نشان داد.

رئیس جمهور شهاب‌الدین روز سه شنبه پارلمان را به درخواست دانشجویان معترض و حزب اصلی مخالف، حزب ملی‌گرای بنگلادش (BNP) منحل کرد. حداقل ۴۳۲ نفر از زمان آغاز اعتراضات در روز دوشنبه جان خود را از دست داده‌اند.

این اعتراضات باعث شد که شیخ حسینه نخست وزیر کشور را ترک کند. به گزارش رسانه‌های هندی، حسینه در یک پایگاه نظامی در نزدیکی دهلی نو فرود آمد و سپس به سمت لندن حرکت کرد. با این حال هنوز هیچ اطلاعات تایید شده‌ای مبنی بر حضور او در لندن وجود ندارد.

اتحادیه اصلی پلیس بنگلادش بابت تیراندازی به دانش‌آموزان عذرخواهی کرد و گفت افسران مجبور به تیراندازی شدند و سپس به عنوان افراد بد معرفی شدند. رئیس پلیس ملی توسط شهاب‌الدین رئیس جمهور برکنار شد.

ارتش یک سری تغییرات در میان افسران ارشد انجام داده و برخی از افسران را تنزل داده است. ژنرال واکر الزمان، رئیس ارتش بنگلادش روز دوشنبه اعلام کرد که دولت موقت به زودی تشکیل خواهد شد. پس از این، میلیون‌ها بنگلادشی به خیابان‌های داکا ریختند، پارلمان را اشغال کردند و شبکه‌های تلویزیونی حامی دولت را به آتش کشیدند.

اگرچه اوضاع در داکا آرام‌تر به نظر می‌رسید، اما ادارات دولتی بسته بودند. دفاتر حزب شیخ حسینه عوامی لیگ به آتش کشیده شد و غارت شد. علاوه بر این، برخی از مغازه‌ها و خانه‌های هندو نیز مورد حمله قرار گرفتند. تصاویری از لینچ و اعدام برخی از هندوها در خیابان‌ها نیز در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. کشورهای همسایه هند، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به این حملات ابراز نگرانی کردند.

خالده ضیاء، نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان ۷۸ ساله روز سه شنبه آزاد شد. رهبر BNP به اتهام فساد مالی در سال ۲۰۱۸ به ۱۷ سال زندان محکوم شد. مقامات دولتی جدید با وظیفه دشوار بازسازی دموکراسی در بنگلادش روبرو هستند که در سال‌های اخیر به شدت آسیب دیده است.