یورش و ممنوعیت انجمن‌های وابسته به حزب‌الله ایران در آلمان

در آلمان، صبح امروز ده‌ها انجمن و مساجد با اتهام ارتباط با حزب‌الله و ایران مورد یورش قرار گرفتند و مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) و کلیه نهادهای وابسته به آن ممنوع شدند.

وزارت کشور آلمان در بیانیه خود اعلام کرد که مرکز اسلامی که مساجدی در هامبورگ را مدیریت می‌کند و کلیه سازمان‌های وابسته به آن در سراسر آلمان ممنوع شده است.

این وزارتخانه گفت: «زیرا آنچه مورد بحث است یک سازمان افراطی اسلام گرا است که به اهداف ضد قانون اساسی خود ادامه می‌دهد.»

گزارش شده است که صبح روز چهارشنبه پلیس به ۵۳ آدرس وابسته به این مرکز در آلمان حمله کرد. به گفته وزارت امور داخلی فدرال، جستجو در هامبورگ، برمن، برلین، نیدرزاکسن، مکلنبورگ-فورپومرن، هسن، نوردراین-وستفالن و باواریا انجام شد.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، گروه بزرگی از افسران پلیس در ساعات اولیه صبح به تفتیش «مسجد آبی» پرداختند. ادعا می‌شد که این ساختمان مقر انجمن اسلامی در هامبورگ و «پستگاه» ایران است.

رسانه‌های آلمانی نوشتند که «مرکز اسلامی هامبورگ» مدت‌هاست که مظنون به گسترش اهداف ایران در آلمان است.

به گفته نانسی فایزر، وزیر سوسیال دموکرات کشور، IZH  که «نماینده مستقیم» رهبر مذهبی ایران است، به طور تهاجمی و ستیزه‌جویانه ایدئولوژی «انقلاب اسلامی» را در آلمان گسترش می‌دهد.

وزیر: ما علیه دین عمل نمی‌کنیم

فایزر همچنین در پی تصمیم ممنوعیت این انجمن گفت: «برای من بسیار مهم است که یک تمایز واضح قائل شوم: ما بر خلاف یک مذهب عمل نمی‌کنیم.»

به مدت ۶۲ سال پشتیبانی می‌شد

مرکز مورد نظر ۶۲ سال است که در آلمان فعالیت می‌کند. به گفته برخی رسانه‌ها، این امر بیشتر مورد تشویق دولت قرار گرفت.

IZH  تحت حمایت قرارداد دولتی بود که ایالت هامبورگ با جوامع اسلامی امضا کرد.