تلاش‌های مشترک دیپلماتیک برای بقای برجام

همزمان با سفر فدریکا موگرینی به آمریکا و دیدار وی با مقامات ارشد آمریکایی از جمله مایک پمپئو، دیپلمات‌ها از احتمال دیدار برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و نیز احتمال سفر  وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به تهران خبر دادند.

 

  با کاهش تعهدات ایران در برجام، روز گذشته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عازم آمریکا شد. دیپلمات‌های غربی از احتمال سفر وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به تهران خبر دادەاند.

  مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشت که در  شامگاه ۱۸ ژوئن مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این دیدار منافع و چالش‌های مشترک  آمریکا و اروپا و مسائل مرتبط به افغانستان، کوبا و ایران و دیگر تحولات جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفتەاند.

  خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در این دیدار مقرر شده است، کمیسیون مشترک برجام تا دو هفته آینده تشکیل و به منظور هماهنگی بیشتر احتمال دارد حتی  وزرای خارجه سه قدرت اروپایی در ارتباط با حفظ برجام به تهران سفر کنند.

  یک دیپلمات ایرانی هم به رویترز گفته است تقریباً همه در تهران اعتقاد دارند که اگر حتی اروپایی‌ها میخواستند کاری برای حفظ برجام انجام دهند قدرت لازم برای نجات برجام را نداشتند.