بغداد در پایان دادن به موجودیت ائتلاف بین‌المللی مصمم است!

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، یک روز پس از کشته شدن فرمانده یک گروه وابسته به حشدالشعبی در بغداد از سوی آمریکا، بر عزم «قاطع» خود برای پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق تاکید کرد.

محمد شیعه السودانی، که دولتش توسط احزاب نزدیک به ایران حمایت می‌شود، در هفته‌های اخیر سرنخ داده بود که می‌خواهد نیروهای خارجی مستقر در عراق کشور را ترک کنند. با این حال، این بیانیه جدید در فضایی بیان شد که جنگ اسرائیل و حماس در جریان است.

روز پنجشنبه یک فرمانده و یکی دیگر از اعضای جنبش النجبه که بخشی از ائتلاف حشدالشعبی است در حمله پهپادهای آمریکا در بغداد کشته شدند. واشنگتن آن را «یک اقدام دفاع از خود» خواند. بغداد این موضوع را «تجاوز» توسط ائتلاف بین‌المللی توصیف کرد.

سودانی روز جمعه با تایید «موضع قاطع خود در مورد پایان دادن به موجودیت ائتلاف بین‌المللی» گفت: «زیرا دلیل وجود ائتلاف به پایان رسیده است.»

سودانی طی بیانیه‌ای در مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی، طراح سابق عملیات نظامی ایران در خاورمیانه، که در ژانویه ۲۰۲۰ در نتیجه حمله پهپادهای آمریکایی در بغداد کشته شد، گفت که باید با گفتوگویی از طریق یک «کمیته دوجانبه» به یافتن روشی برای پایان دادن به وجود ائتلاف پرداخته شود.

نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی که از سال ۲۰۱۴ در نبرد با تبهکاران داعش در عراق مستقر شده‌اند، از زمان آغاز درگیری بین اسرائیل و حماس در غزه در ماه اکتبر، تقریباً روزانه هدف حملات در عراق و سوریه بوده‌اند.

مسئولیت بیشتر این حملات را «گروه مقاومت اسلامی در عراق» وابسته به حشدالشعبی که از متحدان ایران محسوب می‌شود و به طور رسمی در نیروهای رسمی عراق ادغام شده است، بر عهده گرفت.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن شامل بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و اسپانیا است. این ائتلاف در دوره‌ای ایجاد شد که داعش مناطق وسیعی در عراق و سوریه را تحت کنترل داشت. به عنوان بخشی از این ائتلاف، واشنگتن ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد.