سرایت جنگ اسرائیل و حماس به یمن: آمریکا و انگلیس حوثی‌ها را زدند

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا حوثی‌ها را که هفته‌ها برای «همبستگی» با فلسطینی‌های غزه، کشتی‌های بین‌المللی را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند، هدف قرار دادند. مسکو، پکن و تهران به این حمله واکنش نشان دادند. حوثی‌ها تهدید کردند.

چهار مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز گفتند که هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا و انگلیس حدود ساعت ۰۰:۳۰ مابین پنجشنبه و جمعه برای هدف قرار دادن اهداف وابسته به شورشیان حوثی در یمن وارد عمل شدند.

موشک‌های کروز تاماهاوک نیز از کشتی‌ها و زیردریایی‌های فعال در منطقه شلیک شد. انفجارهای مهیبی در بندر حدیده و پایتخت صنعا گزارش شده است.

بایدن هشدار داد

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به زودی تأیید کرد که ایالات متحده و بریتانیا "حملات موفقیت‌آمیزی به تعدادی از اهداف در یمن انجام داده‌اند که توسط شورشیان حوثی برای به خطر انداختن آزادی کشتیرانی" در دریای سرخ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بایدن این حمله را «تدافعی» توصیف کرد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین هشدار داد که در صورت لزوم برای حفاظت از آمریکا و تجارت بین‌الملل از اتخاذ تدابیر دیگر تردید نخواهد کرد.

استرالیا، بحرین، کانادا و هلند نیز از آن حمایت کردند

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که این عملیات که در پاسخ به حملات به کشتی‌های تجاری در این منطقه که برای تجارت جهانی حیاتی است انجام شد، از «حمایت» استرالیا، بحرین، کانادا و هلند برخوردار می‌باشد.

ریشی سوناک: ضروری و متناسب

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا مدعی شد که آنها حملات "ضروری" و "متناسب" را انجام داده‌اند.

سوناک گفت: «با وجود هشدارهای مکرر جامعه جهانی، حوثی‌ها به حملات خود در دریای سرخ ادامه دادند و این هفته حملاتی را علیه کشتی‌های جنگی انگلیسی و آمریکایی انجام دادند. بدین شکل قابل ادامه نبود...، بنابراین اقدامات و تدابیر لازم و متناسب در محدوده دفاع مشروع اتخاذ کردیم.»

پنتاگون: حمله‌ای برای مختل کردن قابلیت‌های حوثی‌ها انجام شد

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که رادارها، پهپادها و زیرساخت‌های موشکی هدف این حملات هستند تا ظرفیت آنها برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کاهش یابد.

رئیس پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: «این عملیات برای مختل کردن و کاهش قابلیت حوثی‌ها برای به خطر انداختن ملوان‌ها و تهدید تجارت بین‌المللی در یکی از مهم‌ترین خطوط کشتیرانی جهان طراحی شده است.»

یک مقام ارشد ارتش آمریکا به مطبوعات گفت که آنها "قابلیت‌های بسیار حساس را در مکان‌های بسیار حساس با مهمات دقیق هدف قرار می‌دهند تا خطر آسیب‌های جانبی به غیرنظامیان را کاهش دهند".

تهدید جدید حوثی‌ها

شبکه تلویزیونی المسیره حوثی‌ها اعلام کرد که حملات هوایی به صنعا پایتخت یمن و شهرهای حدیده و صعده تحت کنترل حوثی‌ها انجام شده است.

حسین العزی معاون وزیر امور خارجه حوثی‌ها گفت: «کشور ما با حمله بزرگ کشتی‌ها، زیردریایی‌ها و هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی مواجه است.»

العزی تهدید کرد: «آمریکا و بریتانیا باید آماده باشند تا بهای سنگینی بپردازند و عواقب شدید این حمله را متحمل شوند.

سخنگوی حوثی‌ها: هیچ توجیهی برای حمله وجود ندارد

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها در یمن گفت: «این حمله به یمن هیچ توجیهی ندارد، زیرا هیچ تهدیدی برای کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ وجود ندارد و کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بنادر فلسطین اشغالی هدف بوده و همینطور خواهد ماند.»

حملات در دریای سرخ از ۷ اکتبر افزایش یافته است

از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس که در ۷ اکتبر آغاز شد، شورشیان حوثی که به ایران نزدیک هستند و بخش بزرگی از یمن را در کنترل دارند، حملات خود را در دریای سرخ افزایش داده و اعلام کردند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه ایستاده‌اند.

ایالات متحده در ماه دسامبر ناوهای جنگی را در منطقه مستقر کرد و یک ائتلاف بین‌المللی را با ادعای حمایت از ترافیک دریایی در این منطقه که ۱۲ درصد تجارت جهانی در آن انجام می‌شود، ایجاد کرد. در حالی که برخی از مالکان کشتی به دلیل حملات ترانزیت از طریق منطقه را متوقف کرده‌اند، این امر هزینه‌های حمل و نقل بین اروپا و آسیا را افزایش می‌دهد.

اوایل این هفته نیروهای آمریکایی و بریتانیایی ۱۸ پهپاد و سه موشک شلیک شده توسط حوثی‌ها را در دریای سرخ سرنگون کردند. واشنگتن مدعی شد که این حمله یک حمله پیچیده توسط ایران بوده است.

عربستان سعودی با نگرانی آن را دنبال می‌کند

کشور همسایه عربستان سعودی اعلام کرد که تحولات یمن را با "نگرانی" دنبال می‌کند و خواستار "اعتدال" (آرامی) شد. در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی آمده است که این کشور با نگرانی شدید عملیات نظامی در دریای سرخ و حملات هوایی به برخی مناطق یمن را دنبال می‌کند و خواستار «پرهیز از تشدید تنش» شد.

واکنش مسکو به آمریکا و انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه روز جمعه خود حملات آمریکا و انگلیس را محکوم کرد و گفت که این حملات به "تشدید تنش" منجر شده و "اهداف مخرب" دارد.

ماریا زاخارووا در حساب تلگرام نوشت: «حملات آمریکا به یمن نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط آنگلوساکسون‌ها و بی‌توجهی کامل به قوانین بین‌المللی به منظور تشدید اوضاع در منطقه برای رسیدن به اهداف مخرب خود است.»

چین نگرانی‌های خود را ابراز کرد

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین نگران تشدید تنش‌ها در دریای سرخ است.» نینگ از طرف‌های مربوطه خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها خویشتن‌داری کنند.

ایران به شدت محکوم کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه خود حملات نظامی آمریکا و انگلیس علیه شهرهای مختلف یمن را به شدت محکوم کرد.

فرانسه از شرکای خود حمایت می‌کند

فرانسه بار دیگر حملات انجام شده توسط حوثی‌ها را که حقوق و آزادی‌های کشتیرانی را تضعیف می‌کند محکوم می‌کند و از حوثی‌ها می‌خواهد که فورا به این حملات پایان دهند. فرانسه اعلام کرد که مسئولیت بسیار سنگین تشدید تنش در منطقه با این اقدامات مسلحانه بر عهده حوثی‌ها خواهد بود.

در بیانیه وزارت امورخارجه آمده است: «فرانسه به مسئولیت خود و کمک به امنیت دریایی در این منطقه همراه با شرکای خود ادامه خواهد داد، همانطور که ناوچه لانگدوک برای انهدام پهپاد در ۹ و ۱۱ دسامبر سال گذشته این کار را انجام داد.»