تحریم‌های جدید پهپادی علیه ایران

شورای اتحادیه اروپا به دلیل ارسال پهپاد به روسیه، تحریم‌های جدیدی در چارچوب اقدامات محدودکننده علیه ایران وضع کرد.

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۱ دسامبر تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه وضع کرد.

در بیانیه این شورا آمده است که «نظر به حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، شورای اتحادیه اروپا ۶ شخص و ۵ نهاد را ذیل چارچوب اقدامات محدودکننده خود تحریم می‌کند.»

این شورا روز دوشنبه اعلام کرد که اقدامات محدودکننده‌ای را علیه اشخاص و نهادهای درگیر در توسعه و تولید پهپادهای بدون سرنشین ایرانی که در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شود، اعمال کرده است.

این اشخاص و نهادها اولین اسامی تحریمی در چارچوب جدید «اقدامات محدودکننده در ارتباط حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» هستند. در توضیح آمده است که «این چارچوب جدید در حقیقت مکمل چهار فهرست تحریمی دیگر در ارتباط با پهپادهای ایرانی هستند که قبلا ذیل سایر رژیم‌های تحریمی تعریف شده بودند.»

فهرست جدید تحریم‌شدگان شامل شرکت «شکاد صنعت آسماری»، مدیرعامل، قائم مقام و دانشمند ارشد آن است. سایر شرکت‌های سازنده قطعات پهپاد از جمله شرکت «بهارستان کیش» و مدیر عامل آن، و شرکت «سعد سازه فراز شریف» و مدیرعامل آن نیز در این فهرست دیده می‌شوند.

علاوه بر این، شرکت «سرمد الکترونیک سپاهان» ارائه دهنده خدمات مهندسی هوافضا و «شرکت کیمیا پارت سیوان» که گفته می‌شود به «بهبود برنامه پهپادی نیروی قدس سپاه پاسداران کمک می‌کند» نیز در لیست تحریم‌های اروپا قرار گرفتند.

این نهادها و افراد مشمول انسداد دارایی و ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا خواهند شد. علاوه بر این، تأمین وجوه یا منابع اقتصادی به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای یا به نفع اشخاص حقیقی یا حقوقی، نهادها یا ارگانهای فهرست شده، ممنوع است.