تصادف اتوبوس حامل زائران پاکستانی در ایران: ۳ کشته و ۴۸ زخمی

بر اثر برخورد اتوبوس و کامیون حامل زائران پاکستانی در جنوب ایران به سمت عراق، دست کم سه نفر کشته و ۴۸ نفر مجروح شدند.

خبرگزاری رسمی دولت ایران اعلام کرد که این حادثه اواخر روز یکشنبه رخ داد، اما مشخص نکرد که چند نفر در اتوبوس بودند. به گزارش این خبرگزاری، در این حادثه دست کم ۳ نفر جان باختند و ۴۸ نفر مجروح شدند.

بنا به همین گزارش، عبدالهاشم دهگانی، یکی از مقامات پلیس راه، علت این حادثه را «عیب فنی ترمز» اتوبوس و «ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه» عنوان کرد.

یک هفته پیش نیز حادثه مشابهی رخ داد. در این حادثه که در مناطق مرکزی ایران رخ داد، ۲۸ زائر پاکستانی که برای شرکت در مراسم اربعین یکی از مهمترین مراسمات تقویم شیعیان به عراق رفته بودند، جان خود را از دست داده بودند. تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران در توضیح این حادثه به «عیب فنی در سیستم ترمز» و «شیب تند جاده» اشاره کرد.

به گزارش همان خبرگزاری، تا ۱۹ اوت، حدود ۲۵ هزار پاکستانی برای زیارت اربعین وارد ایران شدند. بر اساس آمارهای رسمی، سال گذشته حدود ۲۲ میلیون زائر در شهر کربلای عراق، در مراسم بزرگداشت شرکت کردند.

کارنامه ایمنی راه‌های ایران به شدت ضعیف است. بر اساس اعلام موسسه پزشکی قانونی ایران، بیش از ۲۰ هزار فوتی در حوادث رانندگی بین مارس ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ به ثبت رسیده است.