بازنویسی قانون اساسی سوریه توسط نیروهای مخرب؛ ظریف در ژنو و روحانی در راه آنکارا

محمدجواد ظریف امروز سه‌شنبه برای شرکت در نشست مشورتی سه جانبه در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه و نیز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به ژنو سفر می‌کند

همزمان با کاسته شدن از شدت درگیری‌ها در سوریه تحرکات دیپلمات برای تعیین آینده‌ی این کشور نیز افزایش یافته است. در همین راستا امروز سه‌شنبه (١٨ دسامبر/٢٧ آذرماه)  وزرای خارجه‌ی کشورهای روسیه، ترکیه و ایران برای تشکیل کمیته‌ی بازنویسی قانون اساسی سوریه وارد ژنو گشته و فردا حسن روحانی نیز جهت دیدار با رجب طیب اردوغان به ترکیه سفر می‌نماید. این دیدارها در راستای‌ گفت‌وگو درباره تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور و فهرست  شرکت‌کنندگان در این کمیته انجام می‌گیرد. کمیته‌ی بازنویسی قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ نفر است که از این تعداد ۵۰ نفر آن را شورشیان مخالف اسد، ۵۰ نفر از اعضای دولت سوریه و ۵۰ تن دیگر نیز از افرادی هستند که سازمان ملل آن‌ها را معرفی می‌نماید. بخشی از این دیدارها در راستای تفاهم حول فهرست سوم است که هر یک از این کشورها درصدد اعمال نفوذ بر آن هستند.

 

 در این رابطه ناظران بین المللی براین باورند که توافق صلح و آینده‌ی سوریه به تشکیل این کمیته، بازنویسی قانون اساسی و در نهایت برگزاری انتخابات در این کشور بستگی دارد. با این وجود هنوز توافقی حول آینده‌ی اسد و تداوم سیستم بعث در این کشور ایجاد نشده است. مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیش از آغاز سفر به ژنو اعلام داشت که در صورتی ‌که اسد در یک انتخابات دمکراتیک و عادلانه و قابل اعتماد به پیروزی دست یابد ترکیه آماده‌ی همکاری با او خواهد بود . اما مولود چاوش اوغلو شامگاه دوشنبه، قبل از عزیمت به ژنو در دوحه اظهار داشت که  ما هیچ‌وقت نگفته و نخواهیم گفت که اقدامات بشار اسد مورد پذیرش ماست. من در پاسخ به این سوال که اگر در سوریه انتخابات عادلانه برگزار و اسد به پیروزی دست یابد آیا با او همکاری می‌کنید، جواب دادم که اگر انتخابات دمکراتیک و قابل اعتماد برگزار شود، همه این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

 

در همین راستا خبرگزاری‌های رسمی ایران نیز از سفر ظریف به ژنو خبر داده‌اند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران گفت محمدجواد ظریف امروز سه‌شنبه برای شرکت در نشست مشورتی سه جانبه در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه و نیز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به ژنو سفر می‌کند. در بدو ورود به ژنو محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاران  نسبت به حصول توافق با روسیه و ترکیه بر سر مسئله سوریه ابراز امیدواری کرد. در این نشست حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی ظریف را همراهی می‌نماید.

 

در همین راستا جیمز جفری نماینده‌ی آمریکا در امور سوریه نیز قبل از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه در ژنو برای دستیابی به توافق در زمینه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، اعلام داشت ایالات متحده خواهان تغییر نحوه کشورداری در سوریه است. جفری در جلسه پرسش و پاسخ اندیشکده آتلانتیک اعلام نمود که حکومت سوریه نباید از تروریسم حمایت کند، نباید از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش یا دیگران استفاده کند. نباید تبدیل به پایگاهی برای کشورهای دیگر با نیت‌های راهبردی شود. این اظهار نظر جیمز جفری به‌ طور مشخص در ارتباط با ایران و نقش آفرینی این کشور در سوریه است. جفری در ادامه اظهار داشت اگر حکومت سوریه نیازهای اولیه را در جریان یک روند سیاسی رعایت کند، چه ما آن حکومت را دوست داشته باشیم چه نه، با آن کنار خواهیم آمد.

 

در همین رابطه دی‌میستورا  یکشنبه گذشته اعلام کرده بود که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه ممکن است به پیشرفت در روند صلح کمک کند: این کمیته برای مثال قدرت رئیس جمهوری سوریه را تعدیل می‌کند و ممکن است برگزاری انتخابات آزاد را میسر سازد. تفکیک قوا در سوریه یکی از معضلات است. برخی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دی‌میستورا در این نشست سه جانبه حضور داشته و از توافقی که در این نشست حاصل می‌شود حمایت خواهد کرد.

 

تا پیش از این مقام‌های ارشد روسیه، ترکیه و ایران یازده دور در "آستانه" پایتخت قزاقستان گردهم آمدند. به گفته استفان دی میستورا یازدهمین نشست آستانه که روزهای ٧ و ٨ آذر/ ٢٨ و ٢٩ نوامبر برگزار شد با شکست مواجه گردید.