هامی: باید سازمان ملل برای بازگرداندن آوارگان عفرینی به وظیفه‌ی خود عمل کنند

​​​​​​​جمیله هامی رئیس مشترک هلال احمر کرد برای بازگشن هم وطنان عفرین از شهبا به عفرین، از سازمان ملل و نیروهای بین‌المللی خواست یک نقشه‌ی امنیتی برای بازگشت هم وطنان عفرینی ارائه دهند

جمیله هامی رئیس مشترک هلال احمر کرد در فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه در مورد تصمیمات و سیاستهای سازمان ملل و سازمانهای بین‌المللی در زمینه‌ی همکاریهای انسانی و نیروهای بین‌المللی در مقابل آواره‌های روژاوا با خبرگزاری فرات مصاحبه کرد.

 

به آواره‌ها اهمیت داده نمی‌شود

 

هامی اعلام کرد در مناطق فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه ۱۳ کمپ آوارگان وجود دارد، اما سازمان ملل و سازمانهای بین‌المللی تا بحال کمک قابل توجهی به این آوارگان انجام نداده‌اند.

 

هامی اعلام کرد: خودمدیریتی و هلال احمر کردستان، کمکهای بشردوستانه برای این کمپها در نظر گرفته است. سازمان ملل کمکهای بشردوستانه را به طور قابل توجهی را به آوارگان در جای جای سوریه می‌رساند اما نسبت به وضعیت آوارگان در مناطق فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه بی‌توجه هستند و به آنها هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

 

تبهکاران دولت ترکیه هم‌میهنان عفرینی را شکنجه می‌دهند

هامی به وضعیت هموطنان عفرینی اشاره کرد و گفت شهروندان عفرینی به دلیل اشغالگری دولت ترکیه مجبور به ترک شهر خود و رفتن به منطقه ی شهبا شده‌اند و در کمپ‌ها زندگی می‌کنند. وی از سازمان ملل و سازمانهای بین‌المللی انتقاد کرد و گفت آنها هیچ نقشه‌ای برای همکاری و یاری رساندن به شهروندان عفرینی در منطقه‌ی شهبا ندارند.

 

هامی در ادامه‌ی سخنانش گفت: خلقمان در کمپ شهبا چندین مشکل گوناگون دارند. از لحاظ سلامت مشکلات بسیاری وجود دارد. این افراد نمی‌توانند به عفرین بازگردند و همچنین نمی‌توانند به سایر مناطق تحت کنترل رژیم بروند. کسانی که می‌خواهند به عفرین بازگردند توسط تبهکاران دولت ترکیه هدف قرار داده شده و شکنجه می‌شوند.کسانی هم که می‌خواهند به مناطق در کنترل رژیم بروند باید چندین هفته منتظر بمانند تا کارهای قانونی آن انجام شود.

 

با نقشه‌های کوتاه مدت برای ارسال کمک مشکلات حل نخواهند شد

هامی گفت: تعدادی از سازمانها برای مدتی کمکهایی را به خلقمان در کمپهای شهبا رساندند اما این مشکل با ارسال کمکهای کوتاه مدت حل نخواهد شد.

 

وی به این مسئله اشاره کرد که اموال و خاک این افراد در برابر چشمان جهانیان اشغال شد. تعدادی از این هم‌میهنان فرار کرده و خود را نجات دادند. اما صدها زن و کودک توسط اشغالگران کشته شدند. کسانی که در آن زمان در برابر این حمله و اشغالگری و کشتار خود را به کری زدند الان نیز حاضر نیستند به وظیفه و مسئولیت خود عمل کرده و در چهارچوب یک نقشه‌ی امنیتی به این افراد کمک کنند تا به خانه‌های خود بازگردند. این افراد به دلیل اشغالگری و جنگ و خشونت اعمال شده توسط دولت ترکیه و تبهکارانشان مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

 

سازمان ملل و سازمانهای بینالمللی بایست به وظایف خود عمل کنند

هامی در ادامه گفت: سازمان ملل و سایر سازمانهای بین‌المللی و نیروهای دیگر نباید در مقابل خواست مردم عفرین سکوت کنند. در این مورد نیز ما بارها از آنها درخواست کرده‌ایم اما تا بحال پاسخی نداده‌اند. مشکل اصلی رساندن کمکهای بشردوستانه است که آنرا هم انجام نمی‌دهند. مشکل دیگر این است که آرامش و امنیت تامین نشده است و به حق این افراد برای بازگشت به خانه‌هایشان توجهی نشده است. اگر این کارها انجام شود آوارگان می‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند در غیر اینصورت این وضعیت ادامه خواهد یافت.

 

از سیاست کشتار ترکیه حمایت می‌کنند

رییس مشترک هلال احمر کرد در فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه افزود، سیاست سازمان ملل و نیروهای بین‌المللی حمایت از سیاست‌های قتل‌عام دولت ترک است.

 

وی در پایان تأکید کرد:"صدها نفر در هنگام عبور از مرز ترکیه توسط نیروهای نظامی ترک کشته شدند، اما متأسفانه هیچ اعتراضی [از سوی سازمان‌های بین‌المللی] نشان ندادند، سکوت سازمان ملل و نیروهای بین‌المللی حمایت از قتل‌عام دولت ترک است."