اعتراض به اعدام چهار جوان در شهرهای شمال و شرق سوریه

اعدام ۴ جوان کورد توسط دولت ایران با برگزاری کنش‌هایی در بسیاری از شهرهای شمال و شرق سوریه مورد اعتراض قرار گرفت.

شورای کانتون گری‌سپی، مردم کانتون فرات و دفتر زنان شورای عدالت اجتماعی دیرالزور به اعدام ۴ جوان کورد توسط دولت ایران واکنش نشان دادند. علاوه بر این، استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت اشغالگر ترکیه علیه گریلاها نیز محکوم شد.

حکومت ایران ۴ جوان کورد به نام‌های محسن مظلوم، محمد فرامزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی را در ۲۹ ژانویه اعدام کرد.

این اعدام‌ها در بسیاری از شهرهای کوردستان مورد اعتراض قرار گرفت.

کوبانی

هزاران نفر از شهرها و روستاهای کانتون فرات از میدان زن آزاد به سمت تقاطع صلح راهپیمایی کردند.

عارف بالی، رئیس مشترک شورای محیط زیست در اینجا گفت: «آنها نمی‌توانند با این اعمال ظلم و نسل‌کشی راه آزادی خلق کورد را مسدود کنند.»

بالی گفت: «ما از کوبانی به مقاومت مردم‌مان در روژهلات کوردستان درود می‌فرستیم، می‌گوییم راهی که رهبر عبدالله اوجالان و مبارزان جنبش آپویی برای ما روشن کرده است، راه آزادی و مبارزه است. دشمن ده‌ها کار انجام داده است. قتل‌عام علیه مردم ما انجام می‌شود و آنها بر این قتل‌عام‌هایشان پافشاری می‌کنند، اما ما نیز می‌گوییم که اراده مردم کورد قوی‌تر از گذشته است و هر کاری بکنند نمی‌توانند آن را نابود کنند.»

عین‌عیسی

شورای کانتون گری‌سپی در مقابل ساختمان شورا در شهرستان عین‌عیسی بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه توسط حَزا محمد نایب رئیس مشترک مجلس قرائت شد.

در این بیانیه در محکومیت اعدام‌ها، علیه قتل‌عام‌ها و استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت اشغالگر ترکیه علیه گریلاها نیز اعتراض صورت گرفت.

دادگاه

دفتر زنان شورای عدالت اجتماعی کانتون دیرالزور نیز در مقابل دیوان مجمع بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه که اعضای شورا، نهادهای مدنی و محلی و شورای جامعه زنان زنوبیه حضور یافتند، عایشه الاحمد سخنگوی خانه زنان بیانیه را قرائت کرد.

در این بیانیه به جنایات دولت ایران علیه سیاستمداران و زنانی که پس از قتل زن جوان کورد ژینا امینی به پا خاستند و اعدام ۴ جوان کورد اعتراض شد.

در پایان این بیانیه از نهادهای حقوق بشری خواسته شده است که مسئولان را پاسخگو و از این جنایات جلوگیری کنند.