پلتفرم اکولوژی در شمال و شرق سوریه ایجاد خواهد شد

شورای اکولوژی شمال و شرق سوریه که اولین کنفرانس خود را در شهر قامشلو برگزار کرد، اولین گام را برای ایجاد پلتفرم اکولوژی برداشت.

پلتفرم اکولوژی

شورای اکولوژی شمال و شرق سوریه کنفرانسی تاریخی را با حضور ۱۲۰ نماینده بین ۲۶ تا ۲۷ آوریل در قامشلو برگزار کرد.

در ادامه کنفرانس که در آن بحث‌ها و ارزیابی‌های غنی صورت گرفت، بیانیه نهایی شامل دو بخش اصول و خط‌مشی اعلام شد.

در ماده سیزدهم تحت عنوان «سیاست» در اعلامیه، با تاکید بر اهمیت پلتفرم اکولوژی، پیشنهادی چشمگیر ارائه شد.

در ماده مربوطه آمده است که «تضمین نهادسازی و سازماندهی مؤثر پلتفرمی به نام "پلتفرم اکولوژی کوردستان و روز جهانی" به همراه کمیته اکولوژی شمال و شرق سوریه در برابر سیاست‌هایی که خشکسالی و بحران اقلیمی به بار می‌آورند ضروری است.»

برای این منظور، کنفرانس ما توصیه می‌کند که یک هماهنگی تحت رهبری شورای اکولوژی روژاوا (شمال و شرق سوریه) و کمیته اکولوژی اروپا ایجاد شود. این پیشنهاد شامل جنبش‌های اکولوژیک، محیط‌بانان، انجمن‌ها، فعالان و پژوهشگران در چهار بخش کوردستان و همچنین کوردهایی که در خارج از میهن به سر می‌برند، می‌باشد.

ابراهیم محمد، رئیس شورای اکولوژی شمال و شرق سوریه، در مورد نتایج کنفرانس و پیشنهادات ارائه شده برای ایجاد یک پلتفرم اکولوژیکی، به خبرگزاری هاوار اظهاراتی ارائه کرد.

محمد با بیان اینکه بحث‌ها و مشارکت آکادمیسین‌ها در این همایش از نظر علم اکولوژیکی بسیار غنی بود، گفت : «در راستای دفاعیات و ارزیابی‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در خصوص اکولوژی، بحث‌های جامعی انجام شد.»

تاکید بر مبارزه مشترک

محمد تصریح کرد که در نتیجه این کنفرانس فراخوان مبارزه مشترک علیه سیاست‌های دولت ترکیه که طبیعت و محیط‌زیست را تخریب می‌کند، مطرح شد. با این فراخوان بر اهمیت مبارزه مشترک با نظام سلطه و استعمار تاکید و پیشنهاد ایجاد بستر اکولوژیک ارائه شد.

محمد با بیان اینکه در چارچوب پیشنهادی که ارائه شده مذاکرات را آغاز کرده‌اند و در مرحله آماده‌سازی برای ساخت پلتفرم هستند، گفت: «با ساخت پلتفرم کار آغاز می‌شود، ما اکولوژی را به مثابه‌ی زندگی مورد مطالعه قرار می‌دهیم. در ابتدا علت فاصله و قطع ارتباط موجود با طبیعت را مشخص کرده و در این چارچوب به کار خود ادامه دهیم.»

محمد با تاکید بر اینکه این پلتفرم نه تنها برای تشکل‌های اکولوژی، بلکه برای همه احزاب باز است؛ از جنبش‌ها، تشکل‌ها و آکادمیسین‌های کوردستانی و جهان خواست تا در پلتفرم اکولوژی شرکت کنند.