به دلیل حملات دولت ترکیه، مدت زیادی است که مشکل برق در روژاوا وجود دارد

ابراهیم علی یوسف با بیان اینکه با توجه به حملات دولت ترکیه به شمال و شرق سوریه، مشکل برق همچنان ادامه دارد، گفت: «سازمانهای بین‌المللی باید این وضعیت را رصد کنند و ببینند که دولت ترکیه چگونه در حال جنگیدن با مردم است.»

در نتیجه توپ باران دولت اشغالگر ترکیه در ۵ اکتبر ۲۰۲۳ خسارات زیادی به گاز، برق، بهداشت و کلیه مؤسسات خدماتی در شمال و شرق سوریه وارد شد. رئیس مشترک اداره برق شهر قامشلو و رئیس ایستگاه‌های توزیع برق کانتون جزیر ابراهیم علی یوسف در این باره با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

وضعیت برق قبل از حملات اشغالگرانه

ابراهیم علی یوسف با بیان اینکه از آغاز حملات دولت اشغالگر ترکیه به زیرساخت‌های مناطق شمالی و شرقی سوریه، ده‌ها شهر و منطقه از جمله: قامشلو، تربه سپی، عامودا، دربسیه، چلاخا و سوِدیک بدون برق ماندند گفت: «به طور کلی برق این مناطق و شهرها قطع شده است. کانتون جزیر متشکل از چهار منبع برق بود، ایستگاه جبیس، متشکل از سه توربین، برق را برای ایستگاه‌های شداد، هول و سد الجنوب تأمین می‌کرد. دومی رودخانه فرات است که شهر حسکه را تغذیه می‌کرد و ۶ ایستگاه برق، ایستگاه خزل، مبسیتا، سد الشرقی و سد الغربی و تل تمر را تامین می‌کرد. بیایید به دو مرکز سیودیک بپردازیم، توربین های نفتی اول شامل ۷ توربین برق بود و برق تمام تاسیسات نفت و گاز را تامین می‌کرد، در عین حال برق شهر دریک و کل شهر کوچرات را تامین می‌کرد و دومی نیز توربین‌های موَسس بود که از ۵ توربین تشکیل شده بود و شهر قامشلو ، عامودا و دربسیه را تامین می‌نمود.»

وضعیت برق پس از حملات اشغالگرانه

ابراهیم علی یوسف با بیان اینکه پس از حملات دولت اشغالگر ترکیه به نیروگاه‌های برق، عموماً توربین‌های آنها در سوِدیک هدف قرار گرفت و از خدمت خارج شد، گفت: «حتی توربین‌های فرات هم برای همه شهرها کافی نیست. اما باید برق را از فرات می‌گرفتیم و به نانوایی‌ها، چاه‌های آب و فقط به مراکز استراتژیک می‌دادیم. همچنین از آنجایی که روستاها برق ندارند روزانه دو ساعت به آنها برق می‌دهیم. اما در شهرها برق نیست.»

ابراهیم علی یوسف با اعلام اینکه دولت اشغالگر ترکیه در حال جنگ ویژه علیه مردم کورد است، ادامه داد: «متاسفانه ۱۲ توربین سوِدیک مورد هدف قرار گرفت و از خدمت خارج شد، این توربین‌ها در شمال و شرق سوریه وجود ندارد و باید به خارج از سوریه فرستاده شوند. این نیز به میلیون‌ها دلار نیاز دارد. اما دفتر برق و کارخانه‌های برق ما تمام تلاش خود را می‌کنند تا از ۱۲ توربین حداقل مشکل ۲ توربین را حل کنند. برای کاهش فشار بر توربین‌های فرات همانطور که مشخص است دولت اشغالگر ترکیه نیز در جنگ علیه ما از آب استفاده می‌کند. دولت اشغالگر ترکیه جز ۲۰۰m آب را رها نمی‌کند که کافی نیست. ما ۱۰ توربین در فرات داریم، به جز ۲ توربین،مابقی به دلیل کمبود آب کار نمی‌کنند.

دولت اشغالگر ترکیه دو بار به ایستگاه‌های برق ما حمله کرد. ابتدا در ۵ اکتبر ۲۰۲۳ به ایستگاه شهر قامشلو، عامودا و تربه سپی حمله کردند. اما پس از حملات، توانستیم ایستگاه‌های برق خود را دوباره به کار بیاندازیم. اما برای دومین بار در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ ، دولت اشغالگر ترکیه حمله بسیار گسترده و سنگینی به ایستگاه‌های برق انجام داد و خسارات زیادی به بار آورد. توربین‌های قامشلو، عامودا، دربسیه، تربه سپی و سوِدیک به طور کامل با هواپیماهای بدون سرنشین بمباران شدند و همه آنها از خدمت خارج شدند. از آن زمان تاکنون مردم در تاریکی هستند و برق کاملا قطع شده است».

کارهای روزانه را نمی‌توان بدون برق انجام داد

 ابراهیم علی یوسف با اشاره به اینکه بدون برق زندگی مردم سخت می‌شود، ادامه داد: «حدود ۷ شهر بدون برق مانده‌اند، این علاوه بر روستاهای تابعه این شهرها است که هزاران روستا نیز بدون برق مانده‌اند. در واقع وضعیت برق قبل از حملات بسیار خوب بود، ما هر روز ۱۰ ساعت به مردم برق می‌دادیم زیرا نیاز شدید به برق وجود دارد. مردم بدون برق نمی‌توانند کار روزانه خود را به پایان برسانند. کارخانه‌های ما نیز پس از حمله عموماً متوقف شده بودند، بنابراین ما فوراً برق را از فرات به کارخانه‌ها آوردیم تا ملت ما بدون آب و غذا نمانند. در واقع حتی برای کشاورزی هم نمی‌توانیم برق چاه‌های آبی را تامین کنیم چون توربین‌های فرات کافی نیست. علاوه بر این، آب بسیاری از شهرها مانند قامشلو ، عامودا ، تربه سپی، دربسبه، چلاخا و دریک قطع شده است.

کمکی به ما نشده است

ابراهیم علی یوسف در ادامه سخنان خود چنین گفت: «هیچ کمکی از لحاظ مادی از خارج برای حل مشکل این نیروگاه‌ها به ما نشده است. بسیاری از سازمان‌ها آمدند و از این ایستگاه‌ها عکس گرفتند اما هیچ کمکی برای راه‌اندازی این ایستگاه‌ها نشده است. این‌ها مکان‌های خدماتی برای مردم است، به سرعت می‌توان آن ها را ساخت اما توان مالی برای حل مشکل آن ها را نداریم. زیرا این ایستگاه‌ها تا راه‌اندازی نیاز به میلیونها دلار دارند. در عین حال نمی‌توانیم زمانی را مشخص کنیم زیرا آسیب‌های زیادی وارد شده است، اما همچنان روی آنها کار می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای ساخت آنها انجام می‌دهیم.

ما به عنوان اداره برق و تمام کارگاه‌های برق در تلاش هستیم تا این وضعیت را به همان شکل قبلی بازگردانیم. اما حقیقت این است که انجام آن بسیار دشوار است، زیرا همه ایستگاه‌ها از کار افتاده‌اند. ما از همه سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که این وضعیت را دنبال کنند و ببینند که دولت اشغالگر ترکیه در حال جنگ ویژه علیه مردم ما است و هر چیزی را که به مردم خدمت می‌کرد هدف قرار داد و آنها را از خدمت خارج کرد. این کار در تمام قوانین دنیا ممنوع است.»