درک دفاعیات، یعنی درک خود، حقوق و آزادی خود

روژاوایی‌هایی که به گروه‌های مطالعه دفاعیات عبدالله اوجالان پیوستند، گفتند: «با مطالعه می‌خواهیم افکار و فلسفه رهبر آپو را بهتر درک کنیم و به جامعه برسانیم.»

گروه‌ مطالعات دفاعیات

در چارچوب کارزار برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، گروه‌هایی در شمال و شرق سوریه تشکیل شد تا دفاعیات عبدالله اوجالان را مطالعه کنند. کار این گروه‌ها نزدیک به یک سال در ۱۰ شهر و ۳۳ منطقه شمال و شرق سوریه ادامه دارد. هر روز بر تعداد این گروه‌ها افزوده می‌شود. در گروه‌هایی که «جامعه شناسی آزادی» رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خوانده می‌شود، در مورد بخش‌هایی از کتاب بحث و بررسی انجام می‌گیرد.

عیسی سلیم محمد امین عضو آکادمی عبدالله اوجالان از گروه مطالعاتی درباره هدف از تشکیل این گروه‌ها صحبت کرد.

عیسی سلیم هدف خود را گسترش اندیشه عبدالله اوجالان در جامعه عنوان کرد و گفت: «ما می‌خواهیم اندیشه‌ها و فلسفه رهبر آپو را درک کرده و عملی کنیم، البته این فقط برای کوردها نیست، بلکه برای اعراب، سوریانی ها وبه طور خلاصه، برای همه مردم شمال و شرق سوریه است. زیرا فلسفه رهبر آپو فقط نماینده یک خلق نیست و فقط برای یک خلق نیست.»

عیسی سلیم با بیان اینکه در میان این گروه‌های مستقر در آکادمی، ابتدا باید فلسفه رهبر خلق کورد را درک کنند تا بتوانند آنرا برای جامعه نیز قابل درک کنند، گفت: «از این طریق می‌توانیم پیشاهنگی کنیم، بنابراین در این گروه‌ها ما نه تنها مطالعه میکنیم، بلکه بحث و بررسی نیز انجام می‌دهیم.

این کار را با گروه‌های کوچک شروع کردیم. نه تنها در روژاوا، بلکه در تمام شهرهای شمال و شرق سوریه ادامه دارد. قطعا نه تنها در محلات و در بین مردم، بلکه در نهادهای خودمدیریتی نیز به عنوان آموزش و پرورش دیده می‌شود و گروه‌هایی تشکیل می‌شود. البته محدود به موسسات، مدارس و آکادمی‌ها نیست. جامعه در این مکان با درک رهبری می‌آموزد که حقوق خود را درک کند، از حقوق خود صیانت کند و قطعاً راه‌ها و روش‌های صیانت از رهبری را می‌آموزد.»

ما می‌خواهیم رهبری را به درستی درک کنیم و کاری کنیم که جامعه نیز آن را درک کند

 سخنگوی گروه «تاز باشا» با بیان اینکه برای درک توطئه بین‌المللی به این گروه پیوسته است، گفت: «اولین بار نیست که دفاعیات رهبری را می‌خوانم، قبلا هم خوانده‌ام، اما این اولین بار است که به چنین گروهی ملحق می‌شوم، مطمئناً این برای من یک تجربه متفاوت است.»

رهبری در دفاعیات خود از زنان و آزادی زنان صحبت می‌کند. این یکی از موضوعاتی است که روی آن تمرکز می‌کنم. خیلی مهم است که آزادی زن به درستی درک شود، مهم این است که آزادی خود را درست درک کنیم. گفتن این موضوع به جامعه و گسترش آن در جامعه نیز مهم است. با مطالعه فلسفه رهبری، پاسخ سوالات را پیدا می‌کنم. فلسفه رهبری تهدیدی برای نظام‌های هژمونیک است. به همین دلیل بود که این همه کشور علیه رهبری دور هم جمع شدند و توطئه بزرگی انجام دادند. زیرا گسترش فلسفه رهبری در جوامع به معنای پایان آنها بود.

رهبری توجه زیادی به اخلاق و اخلاق جامعه دارد. ما هم می‌خواهیم این را به شکل صحیح در جامعه تبیین کنیم و به جامعه اخلاقی که رهبری تعیین کرده برسیم. اندیشه‌های رهبری در سراسر جهان در حال گسترش است، اما درک اندیشه‌های رهبری برای ما مهمتر است. چون ما اینجا انقلاب کردیم و این انقلاب با فکر و فلسفه رهبری انجام شد. انقلاب روژاوا در سراسر جهان گسترش یافت و سر و صدای زیادی در جهان به پا کرد.

ما زنان می‌خواهیم این فلسفه را پیشاهنگی کنیم. ما می‌خواهیم زنان این فلسفه را به درستی درک کنند.»

هر بار که دفاعیات را می‌خوانم، می‌بینم که برخی از چیزها در زندگی من درست می‌شود

یکی از اعضای گروه «مدیا اوسی» درباره هدف عضویت در این گروه گفت: «می‌خواهم ایده رهبری را هم در نهادی که در آن کار می‌کنم و هم در جامعه بهتر درک کنم و گسترش دهم، به همین دلیل به این گروه پیوستم.

اول آنرا می‌خوانیم، بعد با هم در مورد آن نظر می‌دهیم و بحث می‌کنیم. این برای درک ما مفید است. من خیلی خوشحالم که به این گروه پیوستم. زیرا هر چه بیشتر مطالعه کنی، اهمیت آن را بیشتر درک می‌کنی و می‌توانی آن را برای جامعه توضیح دهی.

همچنین با این گروه مطالعاتی، پیشرفت زیادی در شخصیت خود دیدم. من پیشرفت‌های مهم زیادی هم در نحوه صحبت کردن، هم در سرعت کار و هم در موضع‌گیری خود می‌بینم. کار ما سازمان‌یافته تر و سازنده تر می‌شود. به طور خلاصه، تغییر به هر حال اتفاق می‌افتد. البته ما قبلاً فلسفه رهبری را مبنا قرار داده‌ایم و اندیشه‌های رهبری را می‌خوانیم. اما خواندن دفاعیات رهبری اینگونه به ما قدرت بیشتری می‌دهد.»