گلبهار کوبانی: همه حملات را شکست خواهیم داد

گلبهار کوبانی با بیان اینکه همانند شکست حمله داعش و دولت ترکیه به زندان صناعه، تمامی حملات به منطقه را شکست خواهند داد، گفت: «ما در مقابل نقشه‌های پلید ایستاده‌ایم و قوی‌تر از همیشه هستیم.»

۲ سال از حمله داعش به محله خوِران حسکه که در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد، می‌گذرد. گلبهار کوبانی، یکی از فرماندهان یگان‌های مدافع زنان، در مورد هدف حمله به زندان و مبارزه با داعش با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

گلبهار کوبانی با بیان اینکه دولت ترکیه و نیروهای توطئه‌گر از طریق تبهکاران داعش سناریوهای زیادی را برای جلوگیری از پیشرفت در شمال و شرق سوریه طراحی کرده‌اند، گفت: «در سال ۲۰۲۰ سناریوی مشابهی را در خوِران تدارک دیده بودند و سعی کردند حمله کنند. سطح آمادگی نیروهای نظامی و اطلاعاتی که در اختیار ما بود، در سال ۲۰۲۰ این حمله را کشف کرده و شکست داد. به همین دلیل با طرح و پروژه جدیدی سعی کردند حمله کنند و این امر حمله به خوران را نیز به تاخیر انداخت.»

گلبهار کوبانی با اعلام اینکه داعش در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ با طرح و پروژه‌ای جدید با همکاری و کمک دولت ترکیه تلاش کرد دوباره سر پا بایستد، ادامه داد: «میدانیم که این تنها دولت ترکیه نبود که در آن دست داشت. برخی از نیروهای بین‌المللی نیز در آن حضور داشتند. زیرا سکوت در برابر جنگ خوِران یا موضع‌گیری بی‌طرفانه در مقابل دولت ترکیه این مسئله را ثابت می‌کند. این سکوت باعث شد تا بازی‌های نیروهای بین‌المللی آشکار شود.»

فرمانده گلبهار کوبانی در ادامه گفت: «حمله ۲۰ ژانویه به خوران یا زندان صناعه حمله‌ای بود که از قبل برنامه‌ریزی شده و در مناطق اشغالی سازماندهی شده بود. به این ترتیب شمال و شرق سوریه نیز اشغال می‌شد. در عین حال نقشه‌ی آنها اشغال حسکه بود که نقش محوری داشت. در واقع نقشه آنها حمله از داخل بود.»

گلبهار کوبانی با بیان اینکه حملات به زندان صناعه که ۵ هزار تبهکار داعش در آن نگهداری می‌شوند و شورش داخلی توسط نیروهای ما با شکست مواجه شد، وی گفت: «این سیاست، حمله و سناریو ده‌ها بار شکست خورده است. آنها می‌خواستند نشان دهند که هرج و مرج در شهرهای تحت حمایت ما هنوز ادامه دارد و صلح و امنیت وجود ندارد. اما همه این واقعیت را دیدند. بازداشت داعش در زندان به تنهایی یک شجاعت و جسارت است. این یک قدرت بزرگ است که همه می‌دانند و شاهد آن هستند. داعش بمب زنده‌ای است که به منطقه آسیب می‌زند. این حمله به خودی خود بر اساس سیاست نابودی انجام شد. اساساً این حمله برای نابودی مردم در شمال و شرق سوریه بود.»

گلبهار کوبانی علت شکست این حمله را میزان آمادگی نیروهای نظامی آنها قبل از شروع جنگ دانست و گفت: «وضعیت لحظه به لحظه رصد می‌شد و از نظر کارشناسی و فعالیت از آمادگی خوبی برخوردار بودیم. بلافاصله با شروع حملات نیروهای ما پاسخ داده و در آن مداخله کردند. با انفجار لحظه اول می‌خواستند تبهکاران را در زندان بسیج کنند و حملات از بیرون را تسهیل نمایند. این حمله یک حمله معمولی نبود. دولت ترکیه،داعش و نیروهای بین‌المللی انتظار نداشتند نیروهای ما در این سطح به حملات پاسخ دهند.»

فرمانده گلبهار کوبانی در خصوص مبارزه با داعش از این پس گفت: «داعش از دولت ترکیه نیرو و شهامت می‌گیرد و می‌داند که دولت ترکیه پشتیبان آنها است. به همین دلیل بدون نگرانی نزدیک می‌شود. اما پس از حمله به زندان صناعه می‌توان دید که ترس به دل داعش وارد شده است. آنها در این سرزمین شکست خوردند، اسیر شدند و باید پاسخگو باشند. داعش همچنین می‌داند برای آنکه بتواند سر پا بایستد حمایت دولت ترکیه کافی نیست. در روند صناعه، داعش این واقعیت را دید. داعش یک بار دیگر متوجه شد که با حمایت نیروهای بین‌المللی و دولت ترکیه نمی‌تواند از محاصره نیروهای ما (ی‌پ‌گ-ی‌پ‌ژ-ق‌س‌د) نجات یابد. به وضوح دیده شد که نیروهای بین‌المللی پشت داعش ایستاده‌اند. آنها سال‌ها در مناطق تحت کنترل ما نگهداری می‌شوند اما نیروهای بین‌المللی تلاشی برای محاکمه این داعشی‌ها نکردند. همچنین تلاشی برای نجات مردم جهان از بلای داعش نداشتند.

بنابراین با شرایط بسیار محدود نیروهای ما، داعش در منطقه نگه داشته می‌شود. این وظیفه نیروهای بین‌المللی است که روند محاکمه داعش را آغاز کنند، داعش را در برابر مردم در دادگاه‌ها حاضر کنند و هر کشوری پذیرای داعشیهای خود باشد. با این حال، هیچ تلاشی در این زمینه انجام نشده است. کشورهایی که اتباع داعشی آنها در مناطق ما هستند، اتباع داعشی خود را نمی‌پذیرند، آنها می‌خواهند مانند طاعون، مانند بمبی همیشه آماده انفجار در منطقه بمانند و در سکوت روند را دنبال کنند. نیروهایی که طرفدار محاکمه و دادگاه نیستند، هدف اصلی آنها رشد دوباره داعش در منطقه و تبدیل شدن به تهدیدی برای مردم است. برای این نیروها ثبات و امنیت مردم منطقه مهم نیست، ثبات کشورشان مهم است. برای اینکه بتوانند موقعیت خود را در منطقه حفظ کنند، سکوت می‌کنند و از این وضعیت ناراحت نیستند. از نظر تاکتیک‌های نظامی، حرفه‌ای بودن، از نظر آمادگی برای آموزش و تکمیل مسائل سیاسی و نظامی، ما به خود اعتماد کامل داریم. ما در جنگ خوِران با دادن هزينه‌های سنگين پیروز شدیم، پس همه حملات را شکست می‌دهيم.»