"همه معضلات خاورمیانه با رهبر آپو حل خواهد شد"

بکر جَراده یکی از جمله کسانی که فرصت دیدار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را یافته است گفت: «هر کورد، مبارز آزادی و مدافع حقوق بشر باید برای آزادی جسمانی رهبر آپو مبارزه کند.»

بکر جَراده، رئیس مشترک هیئت آموزش و پرورش کانتون فرات، در رابطه با توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

بکر با بیان اینکه ۱۵ فوریه روز سیاهی است، گفت: «نیروهای هژمون‌گرای بین‌المللی که در این روز می‌خواستند مردم کورد بدون اراده کنند و مسئله کورد را لاینحل بسازند، دست به توطئه زدند. قبل از هر چیز باید به عمق تاریخ برگردیم. از دوران نوسنگی به بعد قدرت‌های حاکم روز به روز بر طبقات خود افزوده‌اند و بر پایه‌ی آنها نیز ادامه داده‌اند.»

"خواستند در شخص رهبر آپو خلق کورد را بی‌اراده کنند"

جَراده با اظهار اینکه در جوانی با رهبر خلق کورد آشنا شده است، گفت: «همه معیارهای انسانیت و عشق به زندگی در شخصیت رهبر آپو مشخص شده بود. در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ همراه با پدرم در حلب با رهبرم آشنا شدم. من هم در آن زمان در سنین جوانی بودم، در دیداری که با رهبر آپو داشتم، همه معیارهای انسانیت را در شخص رهبر آپو دیدم. انسان می‌توانست عشق به آزادی را در صحبت‌های ایشان و در ایستارش مشاهده کند. سخنرانی‌های او تمام سوالاتی که در ذهن ما وجود داشت را به صورت تاریخی جواب می‌داد. او در حدود سه ساعت صحبت کرد، در آن سخنرانی تحلیلاتی در رابطه با سیر انسانیت انجام داد اینکه وضعیت مردم کورد، مشکلاتی که با آن روبرو شده است و چگونه این مشکلات حل می‌شوند و ما همه اینها را در شخص رهبرمان دیدیم. من برای دومین بار ایشان را در لبنان در جشن ۱۵ اوت دیدم.»

بکر جَراده با بیان اینکه پس از جنگ جهانی اول، قدرت‌ها می‌خواستند علیه مردم کورد نسل‌کشی کنند، افزود: «نیروهای هژمون‌گرا همراه با دولت ترکیه توطئه کردند، همانطور که یک سده پیش شیخ سعید دستگیر شد، رهبر خلق کورد نیز به اسارت گرفته شد. در ۲۹ ژوئن، شیخ سعید را در این تاریخ به دار آویختند، می‌خواستند رهبر آپو را نیز در همان تاریخ اعدام کنند. این نیز نشان می‌دهد که آنها مصمم هستند مردم کورد را نابود کنند. همانگونه که مردم ارمنی را قتل‌عام کردند، سپس خواستند کوردها را نیز قتل‌عام کنند.»

"کوردها با قتل‌عام‌ها نابود نمی‌شوند"

جَراده با اشاره به اینکه افراد بسیاری برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تن خود را به آتش کشیدند، گفت: «از آن زمان تا به امروز مردم کورد هرگز متوقف نشده‌اند. حتی امروز صدها کشور در کمپین آزادی رهبر آپو شرکت می‌کنند. اکنون باید مسئله کورد حل شود، کوردها با قتل‌عام نابود نمی‌شوند. برای اینکه بتوانیم آزادانه زندگی کنیم باید آزادی جسمانی رهبر آپو تحقق یابد. این وظیفه هر کورد، مبارز آزادی و مدافع حقوق بشر است که در برابر انزوای امرالی بایستند و آزادی جسمانی رهبر آپو را مطالبه کنند.»