حملات دولت ترکیه منجر به فاجعه زیست‌محیطی می‌شود

در حالی که کمیته واکنش اضطراری ایجاد شده توسط شورای منطقه تل‌براک در حال ایجاد سدهایی در رودخانه جَخجَخ برای پاکسازی نفتی است که در نتیجه حملات دولت اشغالگر ترکیه به آن می‌ریزد، بیانیه‌ای صادر شد.

به دلیل بمباران ایستگاه‌های نفتی توسط دولت اشغالگر ترکیه در شمال و شرق سوریه، نفت خام این جایگاه‌ها به آب رودخانه جَخجَخ در قامشلو مخلوط شد. ورود نفت خام به رودخانه خطر بزرگی برای سلامتی، محیط‌زیست، مناطق کشاورزی و حیواناتی که از این منبع آبی تغذیه می‌کنند، به همراه دارد.

کمیته واکنش اضطراری که با همکاری شورای منطقه تل‌براک کانتون جزیره، هیئت کشاورزی و آبیاری و دفتر داده‌های آبی اداره خودمدیریتی تشکیل شد، در حالیکه برای متوقف کردن جریان نفت در رودخانه جَخجَخ سدهایی را بر روی رودخانه ایجاد می‌کرد، در اینجا با مشارکت اعضای سازمان‌های مردم نهاد بیانیه‌ای نیز صادر کرد.

سیماو اَته، رئیس مشترک شورای شهرستان تل‌براک که این بیانیه را ایراد کرد، خاطرنشان کرد که دولت اشغالگر ترکیه چندین ماه است مراکز اقتصادی، زیرساخت‌های منطقه، چاه‌های نفت و لوله‌ها را هدف قرار داده است. سیماو اَته گفت که در نتیجه این بمباران، نفت خام به رودخانه‌های اطراف سرازیر شد که یکی از آنها به رودخانه رَد، از شاخه‌های رودخانه جَخجَخ، که به رود خابور می‌ریزد، جاری شد.

سیماو اَته گفت که شورای شهرستان تل‌براک، اداره کشاورزی و شهرداری خلق همراه با حمایت کشاورزان، شهروندان و کمون‌ها با توجه به امکانات موجود با سدهایی که بر رودخانه درست کرده‌اند تلاش می‌کنند تا نفت جاری شده را پاکسازی کرده و آن را به شرکت نفت در رمِلان بازگردانند و خاطرنشان کرد که مردم باید در برابر حملات دولت اشغالگر ترکیه متحد شوند و باید نقشه‌های آن را خنثی کنند.