جاندا اینات: عملیات شهید اوستا پاسخی به اشغالگری بود

مبارز ی‌پ‌ژ و همرزم شهید اوستا خابور، جاندا اینات با بیان اینکه شهید اوستا همیشه فداکارانه عمل می‌کرد، گفت: «عملیات شهید اوستا قوی‌ترین پاسخ در برابر اشغالگری بود.»

در زمانی که مردم عفرین می‌خواستند موزاییک خلق‌ها و صلح را مطرح کنند و می‌خواستند فدراسیون خود را اعلام نمایند، دولت اشغالگر ترکیه این امر را نپذیرفت و در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ همراه با نیروهای وحشی و به شکلی غیرانسانی،از طریق زمین و هوا به منطقه عفرین حمله کردند. با وجود کوچک بودن جغرافیای عفرین، دولت ترکیه با کمک ناتو با تمام سلاح‌های سنگین و ۷۲ هواپیما به منطقه امن عفرین حمله کرد. صدای تانک‌ها، توپ و بمباران هواپیماهای دولت ترکیه منطقه و امنیت منطقه را لرزاند. اما مردم عفرین به جای ترس، به خود شجاعت و قدرت اراده دادند و راه مقاومت در برابر خیانت و حمله را انتخاب کردند و هر روز افسانه مقاومت خود را در تاریخ حک کردند.

در نتیجه آن حملات، هزاران غیرنظامی قربانی حملات وحشیانه دولت ترکیه شدند. مبارزان ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ با خشم فراوان، اراده قوی و شجاعت و فداکاری فراوان از مردم خود در برابر این حملات دفاع کردند و هزاران مبارز در جنگ مقاومت دوران، قهرمان شدند و اثر خود را در تاریخ به جای گذاشتند.

یکی از آن مبارزان شهید اوستا خابور بود که در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸ در روستای حمام از توابع منطقه جندرس علیه تانک‌های ارتش اشغالگر ترکیه عملیاتی فدایی انجام داد و ثابت کرد که دولت ترکیه نمی‌تواند به راحتی عفرین را اشغال کند. جاندا اینات، مبارز ی‌پ‌ژ در این باره با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

او همیشه بحث عملیات فدایی را مطرح می‌کرد

مبارز ی‌پ‌ژ جاندا اینات در ابتدای سخنان خود از آشنایی خود با شهید اوستا صحبت کرد و اظهار داشت که در سال ۲۰۱۴ در گردان شهید روکسن با شهید اوستا آشنا شده و گفت که با هم به یگان‌های ضد تروریسم پیوسته‌اند. اینات با بیان اینکه تا سال ۲۰۱۷ با هم در عفرین ماندند، گفت: «رفیق اوستا زندگی عادی را برای خودش قبول نکرد. به همین دلیل، در زندگی میلیتان رهبر آپو بود. با توجه به آنکه سواد خواندن و نوشتن اوستا تا حدی کم بود، رفیق اوستا همیشه کتاب «حقیقت رهبری» را در دست داشت و آن را می‌خواند. می‌گفت هر چقدر این کتاب را می‌خوانم رهبری را درک نمی‌کنم. گاهی که از او در مورد تحصیلاتش می‌پرسیدم، می‌گفت سعی می‌کنم یاد بگیرم در اندیشه و فلسفه رهبری عمیق شوم. گفتگوی اوستا با خود و اطرافیانش همیشه در مورد فداکاری بود و می‌گفت باید همرزم شهید زیلان شوم.

او با بزرگان، بزرگ و با کودکان، کودک بود

اینات از موضع‌گیری شهید اوستا گفت: «رفیق اوستا ضعف را در زندگی خود قبول نداشت. حواسش به انتقاد بود و اجازه تکرار آن را نمی‌داد. او با بزرگترها بزرگ و با کودکان، کودک بود. او می‌توانست با همه افراد ارتباط برقرار کند و آنها را درک کند. بارها با هم در فعالیت‌ها شرکت کرده بودیم. همیشه می‌گفت، رهبری به ویژه برای زنان کارهای زیادی انجام داده است، برای اینکه شایسته رهبری باشم باید در زندگی ام انسانی فداکار باشم. این موضعگیری او سبب شد تا امروز او را با عملیات فدایش به یاد بیاوریم.»

می‌خواست سبب پیشرفت رفقایش شود

اینات از تلاش و کوشش شهید اوستا برای ایجاد یک دوستی واقعی صحبت کرد و ادامه داد: «او نسبت به رفقای اطرافش حساس رفتار می‌کرد. می‌گفت اگر یکی از رفقای ما ضعیف باشد همه ما ضعیف هستیم. تا آن رفیق از یک سطحی عبور نمی‌کرد و بعضی مسائل را به او نمیفهماند، تسلیم نمی‌شد و می‌خواست با اطرافیانش دوستی خوبی داشته باشد.  همه اینها را مدیون فلسفه رهبر آپو هستیم که ده‌ها اوستا بوجود آورد. هرچقدر هم از شخصیت اوستا صحبت کنیم، نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم.»

اینات با بیان اینکه در چشمان رفیق اوستا خشم را دیده بود، خاطرنشان کرد، شهید اوستا نه تنها در زندگی‌اش بلکه با عمل خود از خود گذشتگی و فدایی بودن را به همه نشان داد. اینات ادامه داد: «در مورد تکنیک‌های جنگ هم کنجکاو بود. وقتی اسلحه‌ی جدیدی می‌آمد، با اینکه ما از آن سر در نمی‌آوریم، رفیق اوستا سعی می‌کرد کار با آن را بیاموزد. تمام عمرش همینطور بود. او برای اندیشیدن و درک بیشتر گام برمی‌داشت و میگفت: 'باید لایق زیلان ها و بریتان‌ها و اندیشه‌های رهبری باشم.' او همیشه این حرف‌ها را در شخصیت خود زنده می‌کرد.»

علیه اشغالگری بدن خود را سپر کرد

مبارز یگان‌های مدافع زنان اینات از عملیات فدایی شهید آوستا در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸ در مقاومت دوران در برابر اشغالگری صحبت کرد و گفت:«رفیق اوستا در ۲۷ ژانویه دست به عملیاتی زد که در برابر اشغالگری ، پاسخی به موقع بود. زیرا جنگ اشغالگری علیه عفرین علیه همه مردم مظلوم بود. هدف آنها نه تنها اشغال سرزمین عفرین بود، بلکه می‌خواستند همه خلق‌ها علیه یکدیگر بجنگند و بین مردم تفرقه بیندازند. مردم را با نسل‌کشی فرهنگی مواجه کنند. آنها می‌خواستند مردم ما را از الگوی رهبری دور کنند، اما نتوانستند این کار را انجام دهند. به همین دلیل رفیق اوستا به مقابله با اشغالگری برخاست و بدون اینکه قدمی به عقب بردارد در دل دشمن عملیات انجام داد و در پاسخ به آنها گفت: «نمی‌توانید روز ما را سیاه کنید، نمی‌توانید ما را از الگوی رهبر آپو جدا کنید.»

راه مقاومت را برای خود انتخاب کرد

اینات در قبال شهدا عهد و پیمان خود را تجدید کرد و گفت: «هرگز راه خیانت را نمی‌پذیریم. به همین دلیل امروز صدها اوستا و بریتان وجود دارند که راه مقاومت را انتخاب کردند و نماد امروز شدند. این عملیات رفیق اوستا روی ما تاثیر زیادی گذاشت، البته ما خیلی ناراحت و غمگین شدیم. ما به عملیات شهید اوستا افتخار می‌کردیم و نیرویی در وجودمان ایجاد می‌کرد تا قدمی محکم‌تر برداریم. شهادت رفیق اوستا برای ما دردناک بود، اما خشم ما از دشمن بیشتر و شدیدتر شد. ما آرزوی رفیق اوستا را برآورده می‌کنیم، زنان در بردگی را نجات می‌دهیم و آنها را به راه مقاومت و آزادی سوق می‌دهیم. همچنین قول می‌دهیم و می‌گوییم انتقام او را می‌گیریم و پیرو او خواهیم بود.»