تصویر

«همانگونه که آنها از کوبانی محافظت کردند، ما نیز از آنها صیانت خواهیم کرد»

ساکنان کانتون فرات تصمیمات اتخاذ شده در پرونده کوبانی را محکوم کرده و اعلام کردند که تا پایان از سیاستمداران کورد حمایت خواهند کرد.

کوبانی پس از ۱۳۴ روز مقاومت در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ آزاد شد. در آن روزها، خلق باکور کوردستان نیز با شور و شوق برای حمایت از خلق کوبانی به میدان آمده و بسیاری از سیاستمداران و خلق در کنش‌های حمایت از کوبانی شرکت کردند. دولت اشغالگر ترکیه تحت عنوان پرونده کوبانی، بسیاری از سیاستمداران کوردی را که در آن کنش‌ها شرکت داشتند به صورت غیرقانونی محاکمه کرد.

در همین رابطه ساکنان کوبانی با خبرگزاری فرات صحبت کردند و گفتند که آنها از زندان اشغالگران بزرگتر هستند.

سعاد شیخ دمیر از اداره کنگره استار کانتون فرات با بیان اینکه این تصمیم دادگاه غیرعادلانه است گفت: «خلق ما باید در مقابل این تصمیم بایستند، سیاستمداران ما در باکور کوردستان و همچنین خلق ما، برای حمایت از کوبانی به پا خاستند. خلق ما در باکور کوردستان شب و روز برای کوبانی در میدان بودند. نگذاشتند سرزمین ما به دست وحشت‌افکنان و اشغالگران بیفتد. شکست تروریسم در کوبانی، باعث کینه دولت ترکیه شده است.»

سعاد گفت که جریان اشغالگری می‌خواهد از طریق دادگاه تصمیمات غیرقانونی خود را بر سیاستمداران کورد تحمیل کند و ادامه داد: «آنها می‌خواهند از سیاستمداران کورد ما انتقام بگیرند. سیاستمداران ما هیچ اشتباهی مرتکب نشدند، آنها فقط از خلق خود حمایت کردند. انگار نه انگار شورای حقوق بشری هست، انگار نه انگار که در دنیا قانون هست، همه ساکت شده‌اند. ما به عنوان خلق کورد در مقابل هرگونه اقدام اشغالگرانه خواهیم ایستاد. همانطور که همگام با مظلومان و با گفتن «مقاومت زندگی است» شروع کردیم، دمیرتاش و رفقایش را نیز با شعار «مقاومت زندگی است» حمایت خواهیم کرد. همانطور که آنها از کوبانی محافظت کردند و از کوبانی حمایت کردند، ما نیز از آنها صیانت خواهیم کرد. اراده ما بزرگتر از زندان آنها است.»

مسعود بوزی رئیس مشترک کانتون فرات، تصمیمات اتخاذ شده در پرونده کوبانی را محکوم کرد و گفت: «دولت ترکیه با نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی، دوباره چهره داعشی خود را آشکار می‌کند. حتی در جریان انتخابات هم دوباره حمله کرد. او می‌خواهد انتقام شکست خود در کوبانی و همچنین انتقام شکست خود در انتخابات را از سیاستمداران کورد ما بگیرد. مجازات اعمال شده، یک مجازات انسانی نیست. همانطور که آنها از خلق کوبانی حمایت کردند، ما تا آخر پشت سر آنها خواهیم بود. دولت ترکیه و داعش شکست خواهند خورد. اقدامات و برنامه‌های آنها محقق نخواهد شد و ما نیز مانند خلق کوبانی تا آخر از سیاستمداران خود حمایت خواهیم کرد.»

آنها نمی‌توانند ما را با زندان نابود کنند

مدینه سید احمد عضو شهرداری شرانه نیز بیان داشت: «دولت ترکیه با چهره وحشتناک خود به کوبانی حمله کرد و سقوط کرد، این شکست به کینه‌ای در دل آن‌ها تبدیل شده است. او نمی‌تواند از سیاستمداران کورد ما سوء استفاده کند، او هرگز نمی‌تواند اراده ما را با این اقدامات شکست دهد. ما با زندان نابود نخواهیم شد؛ ما این خشم را  در دل خود داریم و با این عصیان دولت ترکیه و متحدانش را شکست خواهیم داد.»