خالد جَبر: دولت اشغالگر ترکیه نسل نوی کوردها را هدف قرار داده است

وکیل خالد جَبر با اشاره به اینکه دولت ترکیه تمامی توافقات بین‌المللی که برای حمایت از کودکان ایجاد شده است را زیر پا می‌گذارد، گفت: «دولت اشغالگر ترکیه نسل جدید کوردها را هدف قرار می‌دهد.»

از زمان حمله به منطقه عفرین در ۱۸ مارس ۲۰۱۸، جنایات و تخلفات تبهکاران وابسته به دولت اشغالگر ترکیه علیه غیرنظامیان بی‌گناه به هر شکلی ادامه یافته است. از جمله قتل، آدم ربایی، شکنجه، مصادره اموال عمومی و خصوصی و غیره. این تخلف به ویژه کودکان و زنان را تحت تاثیر قرار داده است. به رغم وجود قوانین حقوق بشری و حمایت ویژه از آن بر اساس قوانین بین‌المللی، سکوت دولت‌ها باعث شده است که تعداد کودکان کشته شده به بیش از ۹۰ کودک و تعداد کودکان مجروح به ۳۳۰ کودک برسد.

با وجود اینکه بیش از ۵۰ هزار دختر و پسر از حق تحصیل محروم شده‌اند، ۱۰۰ هزار کودک آواره و تقریباً به طور کامل از شرایط مناسب بهداشتی، اجتماعی و روانی محروم شده‌اند، اکثر آنها در کمپهای پناهندگان در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند. بسیاری از آنها به دلیل جنگ دولت ترکیه و محاصره دولت دمشق دچار آسیب‌های شدید روحی شده‌اند.

در همین راستا، فعال حقوق بشر وکیل خالد جَبر، در مورد ششمین سالگرد اشغال شهر عفرین با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد. جَبر با بیان اینکه اشغالگریهای دولت ترکیه و تبهکارانش همچنان ادامه دارد، گفت: «البته این اشغالگری وحشیانه علیه جامعه جهانی و توافقات بین‌المللی و به شهر عفرین است. دولت ترکیه حقوق کودکان عفرین را زیر پا گذاشته و این تجاوزات همچنان ادامه دارد. زیرا ترکیه مستقیماً کودکان شمال و شرق سوریه را به طور عام و در شهر عفرین به طور خاص هدف قرار می‌دهد. هدف از این تخلفات پایان دادن به نسل کوردها است. زیرا آنها به عنوان نسل‌های آینده در نظر گرفته می‌شوند.»

جَبر از ادامه سکوت بین‌المللی در برابر تخلفات خبر داد و ادامه داد: «قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ از کودکان حمایت کامل کرده است. اما دولتی مانند دولت اشغالگر ترکیه تمام توافقات بین‌المللی که برای حمایت از کودکان ایجاد شده است را نادیده می‌گیرد. کودکان، مدارس و زیرساخت‌های آنها را هدف قرار می‌دهد و این نقض بزرگ حقوق بشر تلقی می‌شود.»