‌ "ما همیشه از رنج شهدا صیانت خواهیم کرد "

مادر شهید دلیل جودی که یکمین شهید ی‌پ‌گ در حسکه است گفت‌: ‌«دلیل شاهد خواهری و برادری خلق‌ها شد. از خانواده ما ۴ شهید وجود دارد. ما همیشه از رنج شهدای خود صیانت خواهیم کرد.‌‌‌‌»

در سال ۲۰۱۱ به همراه آغاز شدن انقلاب در روژاوا برعلیه تمام روستا، شهرک و شهرها حملات تبهکاران نیز شروع شد. خلق در روژاوای کوردستان برای دفاع از خاک خود مبارزه‌ای بزرگ انجام دادند. صدها هزار جوان روژاوا برای دفاع از خاک خود جان خود را فدا کردند. یکی از آن جوانان،‌ دلیل جودی بود که اولین شهید یگان‌های مدافع خلق ‌(ی‌پ‌گ) در حسکه است.

دلیل جودی که در کودکی به موسیقی بسیار علاقه داشت و در داخل نهاد فرهنگ و هنر حسکه حضور داشت. با آغاز انقلاب در اتحاد دانشجویان کوردستان ‌(ی‌خ‌ک) به کار و کنش مشغول بود. مادر دلیل جودی،‌ حیفا محمد درباره پسر خود دلیل جودی با خبرگزاری فرات ‌() مصاحبه کرد. دلیل جودی مورخ ۹ آوریل ۲۰۱۳ در حسکه در جنگ در مقابل تبهکاران به کاروان شهدا پیوست.

در کودکی خود نیز دارای موضع‌گیری بود

‌‌‌‌‌«ما به مثابه خانواده از سال ۱۹۸۸ تا به امروز در داخل جنبش آزادی‌بخش کوردستان جای گرفته‌ایم. شیوه حیات، فرهنگ و اخلاق یک خانواده چگونه باشد کودکان آن خانواده هم در همان چارچوب اخلاقی رشد پیدا می‌کنند. دلیل از دیگر کودکان کمی متفاوت‌تر بود. این تفاوت او در دبستان، در محله و در میان رفقایش همیشه معلوم بود. جنگ‌افروز نبود اما هیچگاه ناحقی را قبول نمی‌کردند. علیرغم سن کوچکش هم ناحقی و زورگویی رو قبول نمی‌کرد. این کاراکتر و موضع او هر انداره  که سنش بیشتر می‌شد افزون‌تر خود را می‌نمایاند. در کلاس هفتمین از تحصیل را به کناری گذاشت. با اینکه ما بسیار اصرار کردیم اما دوباره به مدرسه بازنگشت. کنش‌های فرهنگی و هنری را بسیار دوست‌ می‌داشت. علیرغم تمام اصرارهای ما نیز دلیل دوباره در کنش‌های فرهنگی و هنری مشارکت می‌کرد. در همان کودکی به موسیقی و هنرعلاقه بسیاری نشان می‌داد. زمانیکه چیزی را دوست می‌داشت تا زمانیکه آن را به دست نمی‌آورد از آن دست ‌بردار نمی‌شد. اهدافش همیشه بزرگ بودند. بسیاری اوقات در کنش‌های فرهنگی جای می‌گرفت. در سال ۲۰۱۱ با آغاز شدن انقلاب ی‌خ‌ک بنا نهاده شد. دلیل نیز در داخل ی‌خ‌ک جای گرفت. به ما گفت در برخی کنش‌ها شرکت می‌کند و ممکن است گاهی دیروقت به خانه برگردد. من هم به او می‌گفتم که ما برای کنش‌های او مانع نیستیم اما باید مراقب خودت باشی.

گروه‌های۵ کسی در همه جا

تبهکاران جبهه‌النصره به حسکه حمله کردند. در میان ی‌خ‌ک و تبهکاران جنگ در گرفت‌. در واقع آن‌زمان بنا کردن ی‌پ‌گ آهسته آهسته سازماندهی می‌شد. گروه‌ آنان از ۵ نفر متشکل بود و سن آنان هم به یکدیگر نزدیک بود. در همه جا چنین گروه‌هایی وجود داشت. در مقطع بنیانگذاری ی‌پ‌گ با اشتیاقی فراوان کار می‌کرد. فانوسقه‌هایی که مبارزان ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ را می‌پوشیدند را به خانه می‌آورد و ما با دستان خود از آن فانوسقه‌ها می‌دوختیم.ن آن آاآ

در برابر جنگ کوردها و اعراب بسیار مقاومت کرد

منطقه‌ای که اکنون با نام ‌«شهدی دلیل» شناخته می‌شود برخی از نقاطش را تبهکاران اشغال کرده بودند. در این منطقه به همراه رفقای خود به کار و کنش می‌پرداخت. از منطقه دفاع می‌کردند. روزی یکی از رفقا بنام رستم از طرف تبهکاران مجروح می‌شود. نیروهای رژیم سوریه و تبهکاران جبهه النصره در آن زمان می‌خواستنددر این منطقه در میان کوردها و اعراب جنگی به راه بیندازند. درست شدن چنین جنگی میان کوردها و اعراب برای آینده انقلاب یک تهدید بزرگ بود. برای همین هم سازمان نمی‌خواست که با اینچنین جنگی روبرو شود. جنبش کوشش می‌کرد تا در منطقه اتحاد کورد و عرب را ایجاد کند و در تلاش بود که یگان‌هایی که کورد و عرب به همراه یکدیگر از منطقه حفاظت کنند تشکیل شود. نه تنها برای کوردها بلکه تلاش بر این بود که به تمام خلق‌‌های منطقه گفته شود که دفاع از منطقه وظیفه همگان است. اما در مقابل این مهم کسانی که همیشه برعکس حرکت می‌کردند هم وجود داشتند. هم برخی گروه‌هایی وابسته به رژیم سوریه و هم تبهکارانی مثل جبهه النصره همیشه تلاش می‌کردند در میان خلق‌های منطقه درگیری ایجاد کنند.

در زمان مذاکرات حمله کردند

برای شکست دادن این بازی‌های کثیف که انجام می‌شدند. دلیل نیز در داخل گروه مذاکرات قرار داشت. در زمان مذاکرات برخی از تبهکاران راه را قطع کرده بودند و برخی تبهکار دیگر را هم در جاهای جداگانه پنهان شده بودند و می‌خواستند که نا آرامی و تنش ایجاد کنند. در زمان مذاکرات یک خودرو را متوقف کرده و گلوله‌باران کردند که شهید دلیل هم در همان خودرو حضور داشت و بدین صورت درگیری صورت گرفت. در این جنگ پسر من دلیل شهید و شد و پسر بزرگتر من هم اسیر شد. من نمی‌دانستم که دلیل شهید شده. پسر بزرگتر تلفنی به من گفت که اسیر شده و برای اینکه آزاد شود باید جنگ متوقف شود. آن جنگ خیلی به درازا کشید. بخاطر اینکه، دلیل شهید شده بود رفقای او هم نمی‌خواستند متوقف شوند. رفقا اصرار می‌کردند که جنگ را متوقف کنند اما مبارزان به آنان گوش نمی‌دادند. پس از اینکه جنگ متوقف شد پسر بزرگتر من هم آزاد شد. زمانیکه او را به خانه آوردند من متوجه شدم که پسر من دلیل شهید شده است.

به سمبل خواهری و برادری خلق‌ها مبدل شد

در مراسم شهید دلیل یک خیمه بسیار بزرگی را برپا کردند. تمامی اقشار حسکه در برای حضور در این مراسم تسلیت، فراخوانده شدند. گفتند که با شهادت رفیق دلیل در این منطقه خواهری و برادری خلق‌ها اعلام خواهد شد. سپس نام دلیل همیشه به همراه خوهری-برادری خلق‌ها به یاد آورده می‌شد. با شهادت دلیل در منطقه در میان خلق‌ها اتحادی قوی ایجاد شد خواهری-برادری خلق‌ها پیشبرد داده شد. پس از آن جنگ دیگر در میان کوردها و اعراب جنگی صورت نگرفت. اولین و آخرین جنگ بود. سپس جوانان عرب نیز در این انقلاب مشارکت کردند،‌ در این انقلاب جای گرفتند و اکنون نیز دارای دها شهید هستند. هنوز هم منطقه‌ای که به نام شهید دلیل نامگذاری شده است به مثابه خواهری-برادری خلق‌ها از آن نام می‌برند. دلیل جودی امروز در این منطقه به مثابه شاهد خواهری-برادری خلق‌ها دانسته می‌شود.

این خاک ما مقدس است

رفقا می‌خواستند که دلیل در کنش‌های فرهنگی جای بگیرد، اما خودش اصرار داشت که در میان نیروهای نظامی کار و کنش انجام دهد. من از دلیل پرسیدم که تو همیشه به کنش‌های فرهنگی علاقه داشتی چرا حالا از آن دست بردار شدی‌،‌ او هم گفت که من همیشه به کنش‌های فرهنگی علاقه دارم اما اکنون در عرصه نظامی ما نیاز بیشتری داریم و البته که دوباره به کنش‌های فرهنگی هم خواهم برگشت. دلیل در زادروز رهبری ترانه‌هایی خوانده بود و تنبور می‌نواخت. ما هرساله در ۴ آوریل زادروز رهبر آپو را جشن می‌گیریم و در ۹ آوریل هم یاد شهید دلیل را گرامی‌ می‌داریم. ما این اشتیاق و شور را از رهبر آپو می‌گیریم‌. ما نیروی خود را از رهبری دریافت می‌کنیم. به یُمن رهبر آپو ما آموختیم که چگونه با دادن هزینه‌هایی بزرگ از خاک خود محافظت کنیم. این خاک ما مقدس است. درست است که جان ما نیز به درد می‌آید اما رهبری برای ما بسیار رنج کشیده و این رنج مقدس است. رهبری می‌گوید‌؛ باید برای دفاع از خاک و آزادی خود رنج کشیده و هزینه بدهید. رنج چیست‌‌؟ رنج برای ما فرزندانی‌اند که برای مبارزه خود را به خاک سپردند. گریلاهای کوهستان‌های آزادند. مگر آنان هم فرزندان ما نیستند‌؟ مگر آنان فرزندان این خلق نیستند‌‌؟

لازم است لایق شهدا و رهبری باشیم

قبل از این انقلاب هم ما با خون و جان خود یک ارتش ایجاد کردیم. این انقلاب و مبارزه تنها در چندسال و خود به خود به وجود نیامد. با رنجی بسیار و مقدس بنا نهاده شد. برای اینکه ما به رهایی برسیم رهبری راه رهایی را به ما نشان داد. این مبارزه و رنج تنها برای یک خلق نبود بلکه برای تمام خلق‌ها ستم‌دیده و برای تمام انسانیت است. رهبری گفت که برای هر خلق ستم‌دیده مبارزه می‌کند. امیدوارم که ما نیز در چارچوب فکر و فلسفه رهبری زندگی کرده و مبارزه خود را ادامه بدهیم. خانواده ما دارای ۴ شهید است. ما همیشه از رنج شهدا صیانت خواهیم کرد. رهبر آپو همیشه نیرو و باوری به زنان بخشید. ما نیز برای همیشه لایق باوری رهبر آپو و بر اساس خط‌مشی شهدای خود خواهیم بود. ما دارای میراثی معظم و مقدس هستیم.‌‌‌»