مبارزان ی‌پ‌گ/ی‌پ‌ژ: قرن بیست و یکم «قرن زنان» خواهد بود

مبارزان ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ و جانبازان جنگ به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن گفتند: «امروز زنان در چهار گوشه جهان در محور پارادایم رهبر آپو گرد هم آمده‌اند و با این نیرو با ذهنیت حاکم مبارزه می‌کنند.»

به منظور افزایش مبارزات ۸ مارس روز جهانی زن، فعالیت‌های مختلفی در سراسر جهان انجام می‌شود. در سرزمینی که انقلاب زنان در آن برپا شد، یعنی جغرافیای شمال و شرق سوریه، به مناسبت روز ۸ مارس به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در ۸ مارس روز جهانی زن، مبارزان یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)، یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) و جانبازان جنگ ارزیابی‌های انجام دادند.

برای اینکه تاریخ روشن شود، زنان باید از کار خود صیانت کنند

مزگین ادریس، یکی از مبارزان ی‌پ‌ژ که جانباز جنگی نیز هست، وقتی از اهمیت تاریخی ۸ مارس صحبت می‌کرد، گفت: «۸ مارس روز جهانی زن است. اول از همه با احترام یاد زنان مبارز شهید را گرامی می‌دارم و به همه زنانی که پیگیر مبارزات آنها هستند و به زنانی که می‌گویند  «حتما پیروز خواهیم شد» تبریک می‌گویم. زنان جهان باید بدانند که ۸ مارس به راحتی پذیرفته نشد. در سال ۱۸۵۷، ۱۲۹ زن در کارخانه‌ای در نیویورک سوزانده شدند. صدها زن خود را فدای این مبارزه کردند. برای من معنای بسیار متفاوتی دارد. هزینه‌های زیادی داده شده و کارهای بزرگ و ارزشمندی خلق شده است. همانطور که رهبری ما می‌گوید: «نه فقط ۸ مارس، همه روزهای دیگر باید روز زنان باشد.» به همین دلیل است که تاریخ به مبارزه زنان نیاز دارد. به همین دلیل است که نظام‌های هژمونیک فقط می‌خواهند زنان را به یک روز محدود کنند و مبارزات زنان را تضعیف کنند. آنها می‌خواهند مبارزه زنان را فریب دهند، همانطور که یک کودک را فریب می‌دهند.»

مزگین ادریس، مبارز ی‌پ‌ژ با بیان اینکه برای روشن شدن تاریخ، زنان باید از کار خود صیانت کنند ، ادامه داد: «به مناسبت ۸ مارس، معتقدم این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین مقاومت زنان یک مقاومت تاریخی است و زنان به مبارزه خود برای روشن کردن تاریخ ادامه می‌دهند، یعنی ادامه خواهند داد. به ویژه، ی‌پ‌ژ این پیشاهنگی را به عهده گرفته است. نمونه آن انقلاب روژاوا کوردستان با پیشاهنگی زنان است. آرین، اوستا، زهرا، سورخین، آزادی و هزاران شهیدی که نمی‌توانم نامشان را یکی یکی بیان کنم، بیباکانه و شجاعانه این انقلاب را پیشاهنگی کردند. در شخص آنها جنبش آزادی زنان قوی شد و اشتیاق خود را به روژهلات کوردستان داد و با 'ژن ژیان آزادی ' طنین انداز شد. این صدا در خاورمیانه و جهان طنین انداز شد. همانطور که رهبر ما گفته است، قرن بیست و یکم «قرن زنان» خواهد بود، بنابراین لازم است این هشتم مارس، حسابخواهی از مردسالاری و بازگشت آمارگی باشد.»

زنان با ایده‌های رهبر آپو بیش‌تر خود را به آزادی نزدیک می‌کنند

لالش ایزدی، مبارز  ی‌پ‌گ و جانباز جنگی نیز از وجود رابطه قوی همزیستی بین زنان و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خبر داد و ادامه داد: «وقتی به مبارزات امروز توجه می‌کنیم، هیچ سازمانی، هیچ حزبی، هیچ دانشمندی تا به حال رویکرد درستی به آزادی زنان نداشته است. کار مقدس زنان در طول تاریخ تا به امروز همواره برعکس نشان داده شده است. به همین دلیل او را به عنوان یک زن کم می‌دیدند. اگر امروز واقعیت کنونی، ذهنیت کنونی را با پارادایم رهبر آپو مقایسه کنیم، تفاوت زیادی بین آنها خواهیم دید. روحیه زن افکار و اندیشه‌های رهبر آپو را زنده کرد. الان هم این روح هیچ مانعی نمی‌شناسد. اکنون نیز مانند گذشته، زنان رهبر جامعه، علم و به هر نحوی معلم همه چیز شده‌اند.»

ما زندگی آزاد را تضمین خواهیم کرد

رودی آمد، مبارز ی‌پ‌گ نیز در سخنانی در مورد نقش زنان در جامعه گفت: «راه حل را نباید بر اساس آگاهی نظام تعمیق کرد، زیرا جنگ و انقلاب را از زنان جدا کردن غیر ممکن است. جنگ باید کاملاً به جنگ آزادی تبدیل شود. ۸ مارس قطعا در تاریخ دارای اهمیت و مفهوم است. اما در کوردستان، یعنی در خاورمیانه، صحبت در مورد یک روز همیشگی نیست. دلیل مبارزه بزرگ این است که ما بین خودمان انقلاب کنیم، انقلاب در وهله اول با زن به معنای اصلی خود می‌رسد. در روزگار ما ستارگان یا خدایان وجود دارند. در واقع آن خدایان وظایف تاریخی دارند. برای اولین بار از زمان تأسیس جامعه، روستا در مهمترین دوره‌های انقلاب توسعه یافته است که به جامعه ای با تعادل بسیار قوی حول کنشگری زنان تبدیل شده است. این امر همچنین قداست زن در تمام دورانها، قدرت خلاق و فعال او را نمایان می‌کند. بدون زنان هیچ انقلابی به سطح آزادی و دموکراسی نرسیده و این نیز کارکرد زنان را نشان می‌دهد. حقیقت این است که چقدر ما به آنها مدیونیم، پیوند و احساسات ناشی از طبیعت به گامی سریعتر به سوی زندگی آزاد می‌رسد.»