محمد ویس: در سایه اندیشه‌های رهبری، خودمان را حس کردیم

محمد ویس روشنفکر عرب با بیان اینکه تحت تاثیر کتاب‌های عبدالله اوجالان قرار گرفتم، گفت: « در سایه اندیشه‌های رهبری چیزهای زیادی را احساس کردیم که از آنها بی‌خبر بودیم.»

محمد ویس، یکی از اعضای اداره مشترک هیئت فرهنگ و هنر عفرین در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) گفت: «ما به عنوان یک عرب و روشنفکر اهل سوریه در خاورمیانه، به عنوان افرادی که خود را به آزادی و اندیشه‌های متمدن وابسته می‌کنیم، تحت تاثیر تمدن‌ها قرار گرفته‌ایم .تمام فرهنگ‌ها ، زبان‌ها و تمدن‌ها در مسیر جاده ابریشم رد و بدل شده است، همه اینها به دلیل غنای تمدنی و توسعه شهری بین النهرین است، همچنین تمدن‌های زیادی از این جغرافیا بهره برده‌اند. اما این مکان انقلاب‌های زیادی را تجربه کرده است، از جمله انقلاب حضرت ابراهیم و انقلاب حضرت محمد (ص) و همچنین فیلسوفان زیادی در آنجا زندگی می‌کردند. یکی از آن فیلسوفان؛ کسی که اندیشه برادری و خواهری خلق‌ها، فلسفه ملت دموکراتیک، جامعه شناسی آزادی را دارد، فیلسوف، رهبر آپو است. این رهبر، رهبر خلق‌ها است. او مثالی برای ماست تا زندگی ما درست پیش برود. با اندیشه‌های او می‌توان به تعارض‌ها پایان داد، با اندیشه‌ها و فلسفه او ظلم به زنان پایان یافت و نقش جوانان بیشتر شد. به نظر من رهبر آپو به عنوان یک روشنفکر عرب و به عنوان فردی که دید خوبی به اوضاع سوریه و خاورمیانه دارد، تنها هدفش روشنگری و احیای افکار آزاد است. رهبر آپو باورهای غلط را در جامعه اصلاح کرده است.»

محمد ویس با اعلام اینکه جامعه آنها قتل‌عامهای زیادی را پشت سر گذاشته است که یکی از آنها کشتار ارامنه و چرکس ها است، ادامه داد: «اما ایده‌های رهبر آپو اساسی‌ترین نمونه و راه حل این قتل‌عامها است، راه حل بی‌عدالتی است. به دلیل گسترش افکار او در سراسر خاورمیانه، میت ترکیه و اسرائیل از این ترسیدند و او را با توطئه بین‌المللی اسیر کردند. رهبر آپو هیچ مانعی در مقابل هیچ کس قرار نداد و همچنین جامعه را از انحطاط و فروپاشی نجات داد. این برخلاف اندیشه‌هایی است که جامعه را به عنوان یک روبات می‌بینند. او همچنین می‌گوید بسیاری از افراد بد، پیام‌های آسمانی را تغییر داده‌اند تا بتوانند جامعه را کنترل کنند. او با تمام افرادی که با حقیقت مخالفند، مخالف است. او همچنین به مقابله با مردان مذهبی می‌پردازد که جامعه را برای خود بازیچه می‌کنند. به لطف نظرات رهبری، ما چیزهای زیادی را احساس کردیم که از آنها بی‌خبر بودیم.»

محمد ویس با بیان اینکه زنان در سایه رهبر آپو احساس قدرت می‌کنند، گفت: «رهبر آپو با تمام وجود در برابر انواع ظلم و ستم ایستاد و مبارزه کرد. رهبر آپو در اندیشه و کتاب‌های خود از زن می‌گوید که باید به حقوق خود دست یابد. چون در هر مرحله زنان شر و ظلم را تجربه کرده‌اند. اما رهبر آپو مفهوم ظلم و ستم را از بین می‌برد تا زنان بتوانند آزادانه زندگی کنند.»

ما باید راه اندیشه‌های رهبر آپو را طی کنیم و از اندیشه‌های او درس بگیریم. افکار او نه تنها برای زنان خاورمیانه، بلکه برای همه زنان جهان است. آزادی رهبر آپو آزادی همه خلق‌ها است. من از بسیاری از ساکنان خبر نداشتم، با آشنایی با رهبر آپو چیزهای جدیدی کشف کردم. دانش او بسیار غنی است. رهبر آپو به چراغی برای همه جوامع تبدیل شده است. تا زمانی که زن و نقش او در جامعه خود را به خوبی نشناسیم، باید به اندیشه‌های رهبر آپو رجوع کنیم. همچنین از نهادهای بین‌المللی می‌خواهم که از آزادی رهبری دفاع کنند.»